Το αλφαβητάρι της σωστής επιβράβευσης

(Reading time: 0 minutes)


b_750X500_750X500_16777215_00_cache_--1200x800_c.jpgΑς αναλογιστούμε πότε συνήθως επιβραβεύουμε τα παιδιά μας: Όταν τα πηγαίνουν καλά στο σχολείο, όταν νικάνε σε έναν αγώνα, όταν φτιάξουν μία καταπληκτική κατασκευή και γενικώς όταν κάνουν κάτι αξιοσημείωτο, αξιοθαύμαστο και οφθαλμοφανές. Κι αν το παιδί μας δεν είναι καλός μαθητής, ούτε καλός αθλητής κι αν δεν μπορεί να φτιάξει πράγματα που να φαίνονται στα μάτια των άλλων τότε τι κάνουμε; Μήπως τότε είναι σωστό να επιβραβεύουμε τα παιδιά μας με υλικά αγαθά; «Αν γράψεις καλά στο διαγώνισμα μαθηματικών αύριο θα σου δώσω 5 ευρώ»….
Όταν έρχεται η στιγμή της επιβράβευσης δύο παράμετροι πρέπει να απασχολούν το μυαλό μας: η ποσοτική παράμετρος «πόσο πρέπει να επιβραβεύω το παιδί μου» και η ποιοτική παράμετρος «πως πρέπει να επιβραβεύω το παιδί μου».

 

Για να δούμε λοιπόν ποιος είναι ο σωστός τρόπος να επιβραβεύουμε τα παιδιά μας:

 

• Ας είμαστε συγκεκριμένοι. Η συγκεκριμένη και εστιασμένη επιβράβευση βοηθάει τα παιδιά να κατανοήσουν τα δυνατά τους σημεία. Δηλαδή αντί να σχολιάσουμε «τι φοβερός ποδοσφαιριστής που είσαι» μπορούμε να πούμε «έχεις πολύ ευθύβολο σουτ».
• Τα σχόλια μας να είναι γνήσια και ειλικρινή. Τα παιδιά έχουν τη δυνατότητα ν’ αντιληφθούν πότε η επιβράβευση είναι ειλικρινής και πότε όχι, πότε τα καλά μας λόγια είναι αληθινά και πότε όχι. Να επιβραβεύουμε λοιπόν τα παιδιά μας όταν πραγματικά το εννοούμε «Παιδί μου διάβασες πολύ για το διαγώνισμα» αυτό σημαίνει για το παιδί ότι ως γονείς είμαστε σε θέση να αναγνωρίζουμε ότι έχει εργαστεί σκληρά, ότι έχει προσπαθήσει και ότι κατανοούμε την κούραση του. Με τον τρόπο αυτό περνάμε έτσι και το μήνυμα ότι κατανοούμε και αναγνωρίζουμε τη διαφορά του «εργάζομαι σκληρά για κάτι» από το «πετυχαίνω κάτι εύκολα».
• Να ενθαρρύνουμε τα παιδιά μας να δοκιμάζουν καινούρια πράγματα και να τα επιβραβεύουμε όταν προσπαθούν και κυρίως όταν δεν φοβούνται να κάνουν λάθη. Ας μη ξεχνάμε ότι η διαδικασία και η πορεία προς το αποτέλεσμα είναι σημαντικότερα από το ίδιο το αποτέλεσμα
• Να επιβραβεύουμε τα παιδιά μας όταν κατακτούν μία δεξιότητα βασική για την ηλικία τους π.χ όταν μαθαίνουν την ώρα, όταν δένουν τα κορδόνια τους
• Να μην είμαστε υπερβολικοί στους χαρακτηρισμούς μας: «Είσαι ο πιο έξυπνος, ο πιο όμορφος, ο πιο ταλαντούχος, ο πιο χαρισματικός». Γονείς και παππούδες, έχουμε την τάση να χρησιμοποιούμε πολλά από τα παραπάνω επίθετα και αυτό είναι θεμιτό. Αθέμιτη είναι η υπερβολική χρήση τους γιατί μετά από κάποιο χρονικό διάστημα μπορεί όλοι αυτοί οι χαρακτηρισμοί να χάσουν τη σημασία τους και να πέσουν στο κενό.

 

Ας μην ξεχνάμε δεν έχουν όλα τα παιδιά ιδιαίτερα ταλέντα, ούτε είναι όλα ιδιοφυή … Στη ζωή προχωράνε οι μαχητές και αυτό πρέπει να το υπενθυμίζουμε συνεχώς όχι μόνο στα παιδιά μας αλλά και στους εαυτούς μας.

 

Ανθή Κοκκώνη, Ειδική Παιδαγωγός, Υπεύθυνη Πρότυπου Κέντρου Λόγου και Μάθησης «Λεξιμάθεια» Κατερίνα Περικλέους, Ειδική Παιδαγωγός, Επιστημονική Συνεργάτης του Πρότυπου Κέντρου Λόγου και Μάθησης «Λεξιμάθεια»

Preparing for the Listening Section of ECCE & ECPE

  Ever wonder why students have problems with the listening sections of language examinations? Ask yourself one simple question: How carefully do I listen when someone is speaking? There is half the answer as to why students score as they do...

Read more

Effectively Taking Language Exams

Sooner or later, most students are confronted with the necessity of taking some form of English examination. Some students are more successful than others when taking an examination. Often the more successful students are better prepared. However, sometimes students who do...

Read more

How to improve our students’ exam results in ESB writing.

How often have we been cornered by an irate parent wanting to know why his child failed the writing part of the exam even though they did very well during the year in the compositions they wrote? The student in...

Read more
ELT NEWS
74, Ag Georgiou St
154 51 - N. Psychico
Tel: +30 210 6712991
Fax: +30 210 6719622
www.eltnews.gr info@eltnews.gr
© 2017 ELT NEWS. All Rights Reserved. Designed By ELT NEWS