To "στρες των εξετάσεων" ή το άγχος του αποτελέσματος;

(Reading time: 1 minute)

b_750X500_750X500_16777215_00_images_exam_stress.jpgΣύντομα περίπου ένας στους δύο στην χώρα μας θα βρίσκεται σε συνθήκες εξετάσεων. Παραδοσιακά είναι η δυσκολότερη περίοδος της χρονιάς για όλους μας. Ή μήπως, απλώς, δεν έχουμε σκεφτεί ότι δεν θα πρέπει να είναι έτσι;
Στο σύντομο άρθρο που ακολουθεί θα εξηγήσω γιατί κατά την γνώμη μου (και πολλών άλλων μάλιστα) δεν θα πρέπει να μας στρεσάρουν οι εξετάσεις, το αντίθετο θα έλεγα...

Πως το λένε: Άγχος ή Στρες;

Το στρες αφορά μια φυσιολογική αντίδραση του οργανισμού σε ένα νέο απαιτητικό ερέθισμα, σε μια συνθήκη πίεσης ή απαίτησης και πάντα προκαλεί την απελευθέρωση αδρεναλίνης. Το "στρες των εξετάσεων" αφορά τις αρνητικές σωματικές-φυσιολογικές, γνωστικές και συμπεριφορικές αντιδράσεις ενός ατόμου (μαθητή) κατά την διάρκεια μιας αξιολόγησης, οι οποίες συνοδεύουν τις σκέψεις και τις αντιλήψεις σχετικά με τα αρνητικά αποτελέσματα μιας εξέτασης ή αξιολόγησης, προκαλώντας ένα αίσθημα πίεσης που μάλλον θα επηρεάσει αρνητικά την απόδοση του ατόμου κατά την διάρκεια της εξέτασης.
Το στρες, ωστόσο, διακρίνεται σε "αρνητικό" (distress) και "ευεργετικό" (eustress).
Το άγχος αφορά ένα συναίσθημα. Μοιάζει να είναι το αποτέλεσμα, για την ακρίβεια, η συναισθηματική αντίδραση του οργανισμού σε συνθήκες στις οποίες υπάρχει φυσιολογική διέγερση του οργανισμού και ταυτόχρονα η εκτίμηση μιας απειλής την οποία το άτομο αμφιβάλλει αν θα καταφέρει να αντιμετωπίσει. Το άτομο έχει επίγνωση ότι δεν κινδυνεύει πραγματικά από κάποιες από αυτές τις απειλές. Παρ' όλα αυτά, δεν μπορεί να ελέγξει ένα δυσφορικό συναίσθημα άγχους, σε αυτή την περίπτωση λέμε ότι έχει: φοβίες. Όταν πάλι το άτομο εκτιμά ότι υπάρχει πραγματικός και άμεσος κίνδυνος από κάποιες απειλές, τότε λέμε ότι έχει: φόβους. Το άγχος διακρίνεται σε "ιδιοσυγκρασιακό" (μέρος της προσωπικότητας) και "καταστασιακό" (προερχόμενο από διάφορες καταστάσεις).

Επιπτώσεις από το "στρες των εξετάσεων"

Κάποιος σε κατάσταση αρνητικού στρες χάνει την ικανότητα να ανακαλέσει, να επεξεργαστεί και να συνθέσει πληροφορίες και μάλιστα αυτές που βρίσκονται στην μνήμη εργασίας, δηλαδή, την μνήμη άμεσης πρόσβασης. Επίσης δεν μπορεί να συγκεντρωθεί σε αυτό που κάνει, κουράζεται και απογοητεύεται εύκολα, ενώ, αντιμετωπίζει διαχειριστικά προβλήματα, όπως ξεχνάει διαδικασίες, δοκιμασμένες μεθόδους επίλυσης προβλημάτων και έχει αδυναμία να ελέγξει τα συναισθήματά του και τις αντιδράσεις του που είναι ή πολύ υπερβολικές ή άνευρες και άτονες. Άρα με λίγα λόγια το στρες των εξετάσεων μπορεί να μην δείξει όσα ακριβώς μπορούμε και ξέρουμε να κάνουμε.

Πως μπορούμε να το αντιμετωπίσουμε;

Αφήστε στην άκρη κάθε στρατηγική αυτό-υπονόμευσης (συμπεριφορές που χρησιμοποιούνται ως άλλοθι για την αποτυχία ή την αποφυγή έργου), κάθε αίσθημα άγχους (φόβος) για την επίδοση σας, κάθε αρνητική αυτό-εκπληρούμενη προφητεία εστιάζοντας στο αποτέλεσμα πριν καν την προσπάθεια, εστιάστε, αντίθετα, στην προετοιμασία για την εξέταση.
Θέστε ρεαλιστικούς, επιτεύξιμους στόχους για την εξέταση αφού όμως έχετε αναγνωρίσει τα δυνατά και αδύνατα σημεία σας. Προετοιμαστείτε με την λογική "συχνά και λίγο" και αποφύγετε την εξουθένωση του "πολύ και τώρα". Διορθώνετε συστηματικά τα λάθη σας και κάνετε βέβαιο ότι δεν τα επαναλαμβάνετε. βρείτε τρόπους να επιβραβεύετε τον εαυτό σας μετά από κάθε πετυχημένη προσπάθεια σας, στοχεύστε στην ποιότητα της προετοιμασίας και όχι την ποσότητα, μην συγκρίνετε τον εαυτό σας με άλλους και κυρίως με αυτούς που είναι οι καλύτεροι, όταν ξεκινά ή εξέταση όλοι αρχίζουν από το μηδέν. Εστιάστε στην προσωπική σας βελτίωση και κυρίως στην σταθερή βελτίωση. Βρείτε ρυθμό μελέτης και πότε σας μοιάζει περισσότερο αποδοτική. Χρησιμοποιήστε κάθε στρατηγική και δεξιότητα μελέτης που γνωρίζετε, προσπαθείστε να κάνετε την μελέτη ευχάριστη και αποδοτική, η μελέτη είναι η καλύτερη μέθοδος αντιμετώπισης του στρες. Μην αναβάλλετε το πρόγραμμά σας και καθορίζετε τους στόχους σας μετά από κάθε περίοδο (κάθε εβδομάδα ας πούμε).
Κατά την διάρκεια της εξέτασης εστιάστε στην άσκηση κάθε μία ξεχωριστά και αγνοήστε το συνολικό αποτέλεσμα, ακολουθήστε την διαδικασία και τις στρατηγικές επίλυσης κάθε άσκησης με ευλάβεια και προσήλωση, μείνετε συγκεντρωμένοι στην εξέταση και επενδύστε στην ποιότητα της μελέτης σας, μην ξοδεύεστε σε περιττές και υπερβολικές συναισθηματικές εξάρσεις, συνεχίστε να επιβραβεύετε τον εαυτό σας ακόμα και λεκτικά και να αυτό-κινητοποιείστε, μείνετε πιστοί στο πλάνο εργασίας σας και κάντε το καλύτερό σας.

Τελικά μήπως οι εξετάσεις μου κάνουν καλό;

Κάθε εξέταση ή αξιολόγηση δεν μπορεί να δείξει την συνολική εικόνα, με άλλα λόγια κανείς δεν αντιλαμβάνεται τις πλήρεις δυνατότητες, ικανότητες, χαρίσματα και ταλέντα σου μέσα από μια εξέταση. Είναι απλά ο περισσότερο διαδεδομένος τρόπος εξαγωγής συμπερασμάτων για την διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού και αυτό και πάλι υπό προϋποθέσεις, άρα εάν βάλεις τα πράγματα στην πραγματική τους διάσταση τότε αποφορτίζεται και απομυθοποιείται ο θεσμός των εξετάσεων. Πρέπει όμως να αντιμετωπιστούν. με τις παραπάνω συμβουλές θα αισθανθείς καλύτερα και εσύ και οι γονείς σου και ενδεχομένως και οι καθηγητές σου. Φρόντισε να μαθαίνεις και να κερδίζεις κάτι από κάθε τι που αντιμετωπίζεις. Καλή Επιτυχία σε όλους όποια εξέταση και όποτε την δώσετε.

Δημήτρης Μαρούλης

 

Gamified Activities for Young Learners

Educators are aware that one of the main aims of teaching should be to involve all students in a classroom all the time and make them active learners who follow the lesson and the teacher, build on what they learn...

Read more

The Michigan ECPE Survival Guide

How to do well in the different sections of the Michigan ECPE test of English and how best to prepare for the ECPE exam ECPE Listening In general, don't underestimate the listening. It can be very difficult. To make it especially difficult...

Read more

The history of the Cambridge Exams

Cambridge English Language Assessment is part of the University of Cambridge and has been providing English language assessments and qualifications for over 100 years. The first Cambridge English examination, the Certificate of Proficiency in English (CPE), was launched in 1913. The...

Read more
ELT NEWS
74, Ag Georgiou St
154 51 - N. Psychico
Tel: +30 210 6712991
Fax: +30 210 6719622
www.eltnews.gr info@eltnews.gr
© 2017 ELT NEWS. All Rights Reserved. Designed By ELT NEWS