The Foreign Languages Forum
Athens, 25&26 August 2018 | Royal Olympic
 Hotel

The Foreign Languages Forum Athens, 25 & 26 August 2018 | Royal Olympic Hotel

The Foreign Languages Forum is one of the main events in the Greek English Language Teaching calendar. Attended by approximately 1,200 ELT professionals, it features a 2-day programme of commercial and professional talks as well as workshops.

This year’s Forum will take place on 25 & 26 August at the Royal Olympic (metro station Acropolis) and includes a plethora of plenary sessions covering a wide range of topics.

The Forum’s plenary sessions are expected to attract a lot of attention as distinguished speakers from Greece and abroad will share ideas, knowledge and expertise. Amongst the highlights of the event are the sessions by Andrew Walkley (Teaching Grammar through Lexis) on Saturday 25/8 and Chris Roland (Differentiated Instruction) on Sunday 26/8.

Other speakers include: Dr Luke Prodromou, George Drivas, Giannis Kosmopoulos and Gerasimos Roussos.

In addition, a large resources and book exhibition will give you the opportunity to see the latest ELT publications and services just before the start of the school year.






Athens
25&26 August 2018
Royal Olympic Hotel

Plenary Sessions

Andrew Walkley: Teaching Grammar through Lexis

Do you feel hungry for a fresh helping of teacher training? To greet the new school year properly, we have prepared a real feast and the head chef is Andrew Walkley. In his thought-provoking plenary session and in his two-hour workshop Andrew will:
• update your knowledge of new trends in teaching lexis
• inspire you to become successful lexical teachers
• demonstrate novel activities to teach contextualized vocabulary  

Don’t miss the opportunity to take advantage of our excellent academic menu, to learn from the best in our profession, and to become a truly lexical teacher!

We do hope to see you at the 13 th Foreign Languages Forum at the Royal Olympic Hotel in Athens on August 25-26 2018.

George Drivas: 7 Ways to Develop Cognitive Flexibility

Cognitive flexibility is the ability to switch between two different concepts and think about multiple things simultaneously in an organized and functional manner. Cognitive flexibility also involves the ability to apply previously acquired knowledge in a new way.

In today's world, there is a rapid shift towards cognitive skillsets and in particular those defining cognitive flexibility. They are viewed as more critical and valuable than ever before.

Cognitive skillsets include:
• Open-mindedness and evaluation of different opinions,
• Appreciation of numerous perspectives and divergent points of view
• Willingness to take risks and make mistakes
• Consideration of multiple ways to solve problems
• Engagement in learning and discovery with innovative thinking

We will examine 7 ways that teachers can use and learners can adopt to develop these skillsets and abilities.

Dr Luke Prodromou: Top Ten Secrets of Effective Teaching

The interactive session reports on a life-long search for the good language teacher and draws on the very latest research into effective teaching practice. What exactly do expert teachers do? What techniques do they adopt? How do they interact with students? What kind of relationships do they encourage in the classroom? This highly practical session ends with tips and techniques for continued teacher development.

Γεράσιμος Ρούσσος Κατανοώντας και Αντιμετωπίζοντας την Δύσκολη Συμπεριφορά των Παιδιών: Η Σημασία των ορίων στην υγιή ανάπτυξη του παιδιού

Σκοπός της παρουσίασης είναι να βοηθήσει τους εκπαιδευτικούς να χειριστούν αποτελεσματικά το θέμα της υπακοής σε κανόνες και να συμβουλεύσουν με τη σειρά τους όσους γονείς δυσκολεύονται να αντιμετωπίσουν τα προβλήματα πειθαρχίας των παιδιών τους.

Στα προβλήματα συμπεριφοράς εντάσσονται: • Ψέματα
• Ξεσπάσματα θυμού
• Αρνητισμός στη συμμόρφωση σε κανόνες
• Επιθετικότητα
• Ανυπακοή
• Αντίδραση στους κανόνες, τις παροτρύνσεις ή τις απαγορεύσεις

Η ανυπακοή όπως και η επιθετικότητα είναι φυσιολογικές αντιδράσεις του παιδιού καθώς αυτό αναπτύσσεται και μαθαίνει να αυτονομείται. Μια συμπεριφορά θεωρείται παθολογική όταν διαταράσσει συστηματικά τη λειτουργία της τάξης και δεν φαίνεται να περιορίζεται με τους διάφορους τρόπους διαπαιδαγώγησης που εφαρμόζουν οι ενήλικοι.
Η οριοθέτηση της συμπεριφοράς είναι αυτό που βοηθά το παιδί να κατανοήσεις τους κανόνες και τις προσδοκίες των γονέων του.

Γιάννης Κοσμόπουλος: Η τάξη μου με ένα παιδί ΔΕΠΥ

Τα παιδιά με ΔΕΠ-Υ παρουσιάζουν έντονη κίνηση, διάσπαση προσοχής και παρορμητικότητα. Πολύ συχνά αναστατώνουν τις σχολικές τάξεις με τη συμπεριφορά τους, τη δυσκολία στην κοινωνική τους προσαρμογή ή την σχολική τους απόδοση. Δεν το κάνουν σκόπιμα ούτε θέλουν να μας χαλάσουν την ηρεμία και την ησυχία μας. Δεν μπορούν να ελέγξουν την παρορμητικότητά τους. Συνήθως έχουν μαθησιακά προβλήματα εξ αιτίας της διαταραχής τους και πολύ συχνά εναντιωματική ή παραβατική συμπεριφορά.

Η παρέμβαση πρέπει να είναι ένα μακροχρόνιο σχέδιο και μια συνεχόμενη προσπάθεια από το μαθητή, από την οικογένειά του και από το σχολείο. Θα στοχεύει στη συνολική του οργάνωση, στη σωστή του οριοθέτηση και στην ομαλή του ένταξη στη σχολική τάξη. Οι εκπαιδευτικοί και οι γονείς πρέπει να ακολουθήσουν συγκεκριμένο και κοινό σχέδιο ώστε η παρέμβαση να έχει τα αποτελέσματα που θέλουμε.

Η διαχείριση και η παρέμβαση των παιδιών με ΔΕΠ-Υ πρέπει να είναι συλλογική και συνολική. Σε όλους τους χώρους και τα περιβάλλοντα που ζει και κινείται ένα παιδί. Το σχέδιο αντιμετώπισης πρέπει να περιλαμβάνει τη διαχείριση της συμπεριφοράς ενός παιδιού με ΔΕΠ-Υ ανάλογα με την ηλικία του, την παραβατική του συμπεριφορά στην τάξη, στην αυλή, στο παιχνίδι και στο σπίτι, την ενίσχυση της αυτοεκτίμησης και την ολική και συστηματική διαχείριση της τάξης. Τέλος πρέπει να σχεδιαστεί και να οργανωθεί ο χώρος και ο χρόνος μελέτης του παιδιού στο σπίτι και η συμβουλευτική γονέων παιδιού με ΔΕΠ-Υ.

Chris Roland: Christopher, you must be joking!

This assortment of reflections about teaching includes the philosophical, very practical, critical, psychological, surreal, mechanical, individual and institutional. Some questions will be: How should staff rooms mirror yoghurt adverts? What can we learn from Heath Ledger's iconic portrayal of the Joker that we can apply to ELT? What would Gordon Ramsay say to your classroom? Especially useful for teachers of teens.

♦The full programme will be available in July 2018♦

Plenary Speakers

Andrew Walkley

Andrew Walkley
Andrew Walkley is the co-founder with Hugh Dellar of Lexical Lab, a company to promote teaching lexically and provide excellence in lexical materials and training. He has taught English for over twenty years, mainly in Spain and the UK, and as a teacher trainer has given workshops to teachers in many different countries and teaching contexts. Andrew has produced, along with Hugh, two coursebook series - Innovations and Outcomes with National Geographic Learning.

Γιάννης Κοσμόπουλος

Γιάννης Κοσμόπουλος
Ο Γιάννης Κοσμόπουλος ασχολείται με τις Μαθησιακές  Δυσκολίες και τη Δυσλεξία από το 1992  τόσο σε επίπεδο μελέτης  των Μαθησιακών Δυσκολιών αλλά και με την αξιολόγηση και την παρέμβαση στα παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες και Δυσλεξία. Από το 1997 ασχολείται αποκλειστικά με την Ειδική Αγωγή σε επίπεδο μελέτης και παρέμβασης καθώς και ερευνητικά και ως επιμορφωτής.  Τα τελευταία χρόνια ασχολείται με τη Συμβουλευτική Γονέων την οργάνωση ομάδες γονέων και την Εκπαίδευση Ενηλίκων. Είναι επιμορφωτής, εισηγητής και συγγραφέας άρθρων σε πολλά σεμινάρια, συνέδρια και επιμορφώσεις με θέματα που αφορούν τις Μαθησιακές Δυσκολίες, τη Δυσλεξία, τη Συμβουλευτική Γονέων, τον Αυτισμό, τη ΔΕΠ-Υ, τις Σχέσεις Σχολείου και Οικογένειας, τις Σχολές Γονέων και την Εποπτεία στην Εκπαίδευση και τους Εκπαιδευτικούς. Ως Γενικός Γραμματέας της ΕΕΠΕ είχε ενεργή συμμετοχή στη διοργάνωση τεσσάρων Συνεδρίων για την ειδική Αγωγή αλλά και ημερίδων και σεμιναρίων σε διάφορα μέρη της Ελλάδας.

George Drivas

George Drivas
George Drivas is no stranger to Foreign Language education, having spent 35 years as a teacher, teacher trainer, author and presenter both at a local and international levels. Passionate about learning, education and training, he is keen on studying, developing and implementing innovative ideas in terms of pedagogical framework as well as content development.
He has presented and published work aiming at the use of technology in education based on pedagogy and current teaching method; his latest paper has been published in Handbook of Research on Educational Design and Cloud Computing in Modern Classroom Settings by IGI Global, US.
George Drivas is also the creator of AllThingsPresentations.com website and Facebook page which are frequently visited by people interested in presentation and communication skills. He has been the Director of Studies at Doukas School since 1995.

Chris Roland

Chris Roland
Chris is based in Seville at ELI language academy. He has also taught in Cádiz, Barcelona, Nottingham, Damascus and Aleppo. He has experience as both an IELTS and Cambridge examiner and has worked with teachers across a range of scenarios including school inspections and as a tutor on the Trinity Certificate and Diploma courses in methodology. He is a regular speaker on the conference circuit in Spain and Portugal and his particular interests lie in the area of exploiting written text, improving classroom management with teens and looking at the finer points of task design. He has written a range of supplementary materials for course books and currently works with Oxford University Press on immersion courses for teachers and on their Schools Improvement Programme.

Dr Luke Prodromou

Dr Luke Prodromou

Dr. Luke Prodromou graduated from Bristol, Birmingham, Leeds and Nottingham Universities. He was for many years a teacher and teacher-trainer with the British Council. He has also worked for ESADE, Barcelona, the University of Edinburgh, the University of Thessaloniki, Pilgrims Canterbury, NILE, Bell Schools et al. He currently teaches, part-time, ELT Methodology on the MA TESOL University of Sheffield International Faculty, City College, Thessaloniki. He gives talks on English literature and he also runs an international teachers’ and students’ English Language Theatre: Luke’n’Friends, which has performed at conferences in Greece, Spain, Italy, Turkey, Cyprus, Argentina, Mexico, Georgia, and the UK.

Γεράσιμος Ρούσσος

Γεράσιμος Ρούσσος
Ο Γεράσιμος Ρούσσος είναι απόφοιτος του τμήματος Εργοθεραπείας των Τ.Ε.Ι. Αθήνας από το 1989. Είναι εξειδικευμένος στην Παιδιατρική Εργοθεραπεία και σε διάφορα αναπτυξιολογικά τεστ. Έχει εξειδικευτεί στο Πρόγραμμα Πρώιμης Παρέμβασης (PORTAGE), στη μέθοδο δομημένης εκπαίδευσης (TEACCH), στη χρήση αναπτυξιολογικών και αξιολογητικών τεστ και στην διαχείριση συμπεριφοράς. Είναι αναγνωρισμένος συνεργάτης και εξουσιοδοτημένος να χορηγεί το Α' ΤΕΣΤ (τεστ σχολικής ετοιμότητας) σε παιδιά προσχολικής ηλικίας από το 2007. Έχει ολοκληρώσει από το 2007-2010 τις σπουδές του στο τμήμα Ψυχολογίας του Ανοιχτού Ιδρύματος Εκπαίδευσης.

Plenary Speakers

Andrew Walkley

Andrew Walkley
Andrew Walkley is the co-founder with Hugh Dellar of Lexical Lab, a company to promote teaching lexically and provide excellence in lexical materials and training. He has taught English for over twenty years, mainly in Spain and the UK, and as a teacher trainer has given workshops to teachers in many different countries and teaching contexts. Andrew has produced, along with Hugh, two coursebook series - Innovations and Outcomes with National Geographic Learning.

Γιάννης Κοσμόπουλος

Γιάννης Κοσμόπουλος
Ο Γιάννης Κοσμόπουλος ασχολείται με τις Μαθησιακές  Δυσκολίες και τη Δυσλεξία από το 1992  τόσο σε επίπεδο μελέτης  των Μαθησιακών Δυσκολιών αλλά και με την αξιολόγηση και την παρέμβαση στα παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες και Δυσλεξία. Από το 1997 αποκλειστικά με την Ειδική Αγωγή σε επίπεδο μελέτης και παρέμβασης καθώς και ερευνητικά και ως επιμορφωτής.  Τα τελευταία χρόνια ασχολείται με τη Συμβουλευτική Γονέων την οργάνωση ομάδες γονέων και την Εκπαίδευση Ενηλίκων. Είναι επιμορφωτής, εισηγητής και συγγραφέας άρθρων σε πολλά σεμινάρια, συνέδρια και επιμορφώσεις με θέματα που αφορούν τις Μαθησιακές Δυσκολίες, τη Δυσλεξία, τη Συμβουλευτική Γονέων, τον Αυτισμό, τη ΔΕΠ-Υ, τις Σχέσεις Σχολείου και Οικογένειας, τις Σχολές Γονέων και την Εποπτεία στην Εκπαίδευση και τους Εκπαιδευτικούς. Ως Γενικός Γραμματέας της ΕΕΠΕ είχε ενεργή συμμετοχή στη διοργάνωση τεσσάρων Συνεδρίων για την ειδική Αγωγή αλλά και ημερίδων και σεμιναρίων σε διάφορα μέρη της Ελλάδας.      

George Drivas

George Drivas
George Drivas studied English Literature at the University of Athens and Theoretical Linguistics at the University of Reading, UK. He has worked in Foreign Language education since 1981 as a teacher and a teacher trainer. He is Director of Studies at the Department of Foreign Languages at Doukas School since 1994. He is an inspector for the European Association for Quality Language Services and a certified assessor for the European Foundation for Quality Management. He is the author of Education, Learning and Training in a Digital Society (Express Publishing, 2011) and Presentation Skills Practice Book with Chryssanthe Sotirou (Express Publishing, 2014)

Chris Roland

Chris Roland
Chris is based in Seville at ELI language academy. He has also taught in Cádiz, Barcelona, Nottingham, Damascus and Aleppo. He has experience as both an IELTS and Cambridge examiner and has worked with teachers across a range of scenarios including school inspections and as a tutor on the Trinity Certificate and Diploma courses in methodology. He is a regular speaker on the conference circuit in Spain and Portugal and his particular interests lie in the area of exploiting written text, improving classroom management with teens and looking at the finer points of task design. He has written a range of supplementary materials for course books and currently works with Oxford University Press on immersion courses for teachers and on their Schools Improvement Programme.

Dr Luke Prodromou

Dr Luke Prodromou

Dr. Luke Prodromou graduated from Bristol, Birmingham, Leeds and Nottingham Universities. He was for many years a teacher and teacher-trainer with the British Council. He has also worked for ESADE, Barcelona, the University of Edinburgh, the University of Thessaloniki, Pilgrims Canterbury, NILE, Bell Schools et al. He currently teaches, part-time, ELT Methodology on the MA TESOL University of Sheffield International Faculty, City College, Thessaloniki. He gives talks on English literature and he also runs an international teachers’ and students’ English Language Theatre: Luke’n’Friends, which has performed at conferences in Greece, Spain, Italy, Turkey, Cyprus, Argentina, Mexico, Georgia, and the UK.

Γεράσιμος Ρούσσος

Γεράσιμος Ρούσσος
Ο Γεράσιμος Ρούσσος είναι απόφοιτος του τμήματος Εργοθεραπείας των Τ.Ε.Ι. Αθήνας από το 1989. Είναι εξειδικευμένος στην Παιδιατρική Εργοθεραπεία και σε διάφορα αναπτυξιολογικά τεστ. Έχει εξειδικευτεί στο Πρόγραμμα Πρώιμης Παρέμβασης (PORTAGE), στη μέθοδο δομημένης εκπαίδευσης (TEACCH), στη χρήση αναπτυξιολογικών και αξιολογητικών τεστ και στην διαχείριση συμπεριφοράς. Είναι αναγνωρισμένος συνεργάτης και εξουσιοδοτημένος να χορηγεί το Α' ΤΕΣΤ (τεστ σχολικής ετοιμότητας) σε παιδιά προσχολικής ηλικίας από το 2007. Έχει ολοκληρώσει από το 2007-2010 τις σπουδές του στο τμήμα Ψυχολογίας του Ανοιχτού Ιδρύματος Εκπαίδευσης.

Από το Φροντιστήριο του χθες στην επιχείρηση του αύριο
Ένα σεμινάριο ειδικά για ιδιοκτήτες ΚΞΓ

Dr Ioannis Kritsotakis

Dr Ioannis Kritsotakis

Από το Φροντιστήριο του χθες στην επιχείρηση του αύριο (Για ιδιοκτήτες ΚΞΓ)
Δρ Γιάννης Κριτσωτάκις

Μέσα από την 90λεπτη παρουσίασή του ο κος Γιάννης Κριτσωτάκις θα καλύψει 4 βασικές θεματικές ενότητες που απασχολούν τον επιχειρηματία του σήμερα.
  1. Κρίση και επιχειρηματικότητα: 
    Από την απειλή στην ευκαρία
  2. Κερδοφορία: Το ταγκό χορεύεται με τρεις.
    Εκπαιδευτικό προϊόν, στοχευμένος πελάτης, πωλητής
  3. Εκπαιδευτικό προσωπικό: Η ψυχή της διαφήμισης
    Επιλογή, παρακίνηση, απόδοση
  4. Επικοινωνία: Είμαι ό,τι φαίνομαι
    Από την εικόνα στην ταυτότητα του κέντρου
    Από το ρόλο του πελάτη στο ρόλο του συμβούλου

 

mm_promo_tablets.jpg

10 τυχεροί θα φύγουν από το FL Forum
με μία θέση στο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΙΚΟ ΚΔΒΜ

Για τα προγράμματα

  • Κλινική Πρακτική στις Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες
  • Οπτικοακουστική μετάφραση και προσβασιμότητα
  • Ψυχολογία Παιδιών και Εφήβων
  • Εφαρμοσμένη Συμβουλευτική Πρακτική
03
Full Time Scholarships
07
Part Time Scholarships
0
Συνολικής Αξίας
theatrical-play-2018.jpg

Performance by English Language Voice Theatre: ‘Women Come and Go: from Byron to Eliot’

Four comic sketches inspired by some of the greatest writers in English: Byron, Wilde and Eliot: the eternal theme is, of course, love: in this new show, we see women in and out of love, talking of men and Michelangelo; looking for the ideal man: is it the young good-looking one or the one with a sexy name: Is it Ernest, John or Alfred? Come along and find out the answer: as well as getting your school year off with a smile!

Performed by: Lililka Couri, Vicky Saran, Cliff Parry, Anna Papadaki, Luke Prodromou and a host of surprise guests

Workshops

Sunday 26 August 2018 - 16:00 - 18:00


In this workshop, we will do two things. We shall look at some familiar challenges in our teens classes and work our way out of them in a happy, practical and productive way.  We shall also reconsider the idea of differentiation and the tensions and limitations we might encounter in attempting to cater for a range of abilities - as well as what we might hope to enjoy in terms of progress along the way. Suitable for new teachers, seasoned veterans and trainers alike.

Workshop Leader: 
Chris Roland