The Foreign Languages Forum
& Book Exhibition

17 March 2019 |Patra Palace Hotel

Online registration has closed. Those who haven't had the chance to register can do so at the registration desk on Sunday 17 March. Given that attendance at the plenary session of Dr Livaniou at 10:00 a.m. is expected to be high, we would like to inform you that the Forum’s registration desk will be open from 9:15 a.m. Please keep in mind that you will need about 10 minutes in order to check in. Looking forward to seeing you at the Patra Palace Hotel.

The Foreign Languages Forum
17 March 2019
Patra Palace Hotel
Hours 10am-6pm

The Foreign Languages Forum is one of the main events in the Greek English Language Teaching calendar. Attended by more than 300 ELT professionals, it features a 1-day programme of commercial and professional talks as well as workshops.

The Forum will take place on 17 March 2019 at the Patra Palace Hotel and features educational sessions covering a wide range of topics.

In addition, a large resource and book exhibition will give you the opportunity to see the latest ELT publications and services.

Image

The Book Exhibition

During the Foreign Languages Forum a major book exhibition takes place at the premises which gives you the opportunity to see the latest ELT publications and services.
This year 16 publishers and examination bodies will be present at the FLF's exhibition area.

Image
Image

Plenary Speaker

Plenary sessions are sponsored by

Image
Dr Ελένη Λιβανίου
Dr Ελένη Λιβανίου- Educational Psychologist
Η Ελένη Λιβανίου είναι Εκπαιδευτικός Ψυχολόγος με Διδακτορικό στη Γνωστική και Κοινωνική Ψυχολογία από το πανεπιστήμιο του Sussex Αγγλίας. Το ερευνητικό της έργο αφορά στο σύνδρομο Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας (ΕΠΥ), τη Δυσλεξία και τα προβλήματα συμπεριφοράς. Σπούδασε κι εργάστηκε στην Αγγλία μέχρι το 1992 και μέχρι το 2002 δίδασκε σε έκτακτα προγράμματα του Πανεπιστημίου του Sussex στην Αγγλία ενώ τώρα συνεργάζεται με το Nottingham Trent Πανεπιστήμιο της Αγγλίας ως εισηγήτρια/υπεύθυνη του προγράμματος Μάστερ (Master in Inclusive Education).

1o Plenary Session

Διαχείριση του συνδρόμου Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ) μέσα στην τάξη

2o Plenary Session

Βελτιώνοντας τη μνήμη εργασίας σε παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες

Morning Plenary Session

image

Διαχείριση του συνδρόμου Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ) μέσα στην τάξη

Η απροσεξία, η υπερκινητικότητα, η παρορμητικότητα και η περιορισμένη μνήμη εργασίας (short working memory) είναι, μεταξύ των άλλων, τα κυριότερα συμπτώματα που επηρεάζουν τη συμπεριφορά του παιδιού με ΔΕΠΥ σε κοινωνικές καταστάσεις και στο σχολείο.

Τα παιδιά με ΔΕΠΥ εκδηλώνουν πολλές φορές συμπτώματα και από άλλες ψυχικές διαταραχές, όπως κατάθλιψηάγχος κλπ. Επίσης, συχνά επιδεικνύουν χαμηλό επίπεδο αυτοπεποίθησης και μειωμένες κοινωνικές δεξιότητες. Πολλές φορές πέφτουν θύματα εκφοβισμού (bullying) στο σχολικό περιβάλλον και συμπεριλαμβάνονται πιο δύσκολα από τους συνομήλικούς τους σε κοινωνικές δραστηριότητες.

Τα παιδιά με ΔΕΠΥ όμως είναι το ίδιο ευφυή και δημιουργικά με τα άλλα παιδιά.

Στην πρώτη ομιλία θα συζητήσουμε για:

  • τη διαχείριση της συμπεριφοράς - είτε αυτή είναι διασπαστική στη ροή του μαθήματος, είτε είναι η απόσυρση και η έλλειψη παρακολούθησης.
  • την αναγνώριση της διαφοράς μεταξύ αργού ρυθμού επεξεργασίας και αργού ρυθμού οργανωτικής αντίδρασης.
  • τις παραμέτρους που βοηθούν στη διαφοροποίηση του αργού ρυθμού, της παρορμητικής αντίδρασης και της περιορισμένης μνήμης εργασίας.
  • Πώς αναγνωρίζω και πώς αντιμετωπίζω τις διαφορετικές μορφές του συνδρόμου ΕΠΥ, τη συνοσυρότητα με άλλα σύνδρομα - το διαφορετικό μαθησιακό και συμπεριφορικό προφίλ ;Στόχος της παρουσίασης επομένως, είναι η επικαιροποίηση αυτών των ιδιαιτεροτήτων.

Afternoon Plenary Session

image

Βελτιώνοντας τη μνήμη εργασίας σε παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες

Η μνήμη εργασίας ή λειτουργική μνήμη, μπορεί να ορίζεται ως το σύνολο των διαδικασιών που μας επιτρέπουν την προσωρινή αποθήκευση και το χειρισμό των πληροφοριών για να εκτελούμε περίπλοκες γνωστικές εργασίες, όπως η κατανόηση της γλώσσας, η ανάγνωση, τα μαθηματικά κλπ. Η μνήμη εργασίας είναι ένα είδος βραχυπρόθεσμης μνήμης.

 

Η εργασιακή μνήμη είναι απαραίτητη για τη λήψη αποφάσεων και για την εύρυθμη λειτουργία των εκτελεστικών λειτουργιών.

 

Τα άτομα με δυσλειτουργικά σύνδρομα και μαθησιακές διαταραχές όπως η ΔΕΠΥ έχουν μικρή μνήμη εργασίας με αποτέλεσμα να δυσκολεύονται να θυμηθούν τα πράγματα που πρέπει να κάνουν.

 

Μοναδική η λειτουργία του εγκεφάλου, μοναδική και η πολυπλοκότητα των γνωστικών λειτουργιών στο κάθε παιδί. Στόχος όμως του εκπαιδευτικού είναι όλα τα παιδιά να μάθουν, και όλα τα παιδιά να καταλάβουν το μάθημα από την παράδοση.  Το σύνδρομο ΔΕΠΥ και τα προβλήματα με τη μνήμη εργασίας υπήρχαν, απλά τώρα έχουμε Τα επιστημονικά δεδομένα και τα μέσα για να στηρίξουμε εποικοδομητικά το κάθε παιδί μέσα στην τάξη μας. 

Image
Image

2-hour workshop with Cliff Parry

Teaching Speaking

When I entered an EFL classroom in Greece for the first time, one thing was for sure – I had no idea how difficult teaching was – but I suppose like countless unprepared souls before me and without doubt thousands to follow, I walked into my class with childish confidence and an English teacher’s bible – a grammar book – a well-thumbed Thomson and Martinet with strange chapter titles like “Simple Present”, “Present Perfect” and “Adverbial Clauses”. I’d never seen such a book before and at the time it seemed to me that it should have been issued with a “health warning” – its rules and examples struck me with waves of terror when I realized that I didn’t speak proper-like – so much terror that I didn’t want to speak at all!

My session on Teaching Speaking is highly practical. I’ll show you how to make your board interactive and memorable; eight ways to make speaking activities successful and enjoyable; we will discover five principles which underpin successful teaching no matter what the level and age group being taught. Finally we’ll discuss the values that make a teacher and how you can demonstrate these in the classroom.

Cliff Parry (MSc TEYL, RSA DTEFLA, BSc, Dip. Management) is Academic Manager at the British Council Greece and has been living and teaching in Greece since 1986. He has a wide range of teaching experience across all course types and ages, as well as extensive training experience. He has written numerous articles for professional journals and ELT publications, and has co-authored a number of English language teaching titles. He has also worked on social inclusion projects for a number of years.

Programme

ROOM: AFRODITE

10:00 - 10:50 Διαχείριση του συνδρόμου Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ) μέσα στην τάξη - Plenary Session

Δρ Ελένη Λιβανίου
Η απροσεξία, η υπερκινητικότητα, η παρορμητικότητα και η περιορισμένη μνήμη εργασίας (short working memory) είναι, μεταξύ των άλλων, τα κυριότερα συμπτώματα που επηρεάζουν τη συμπεριφορά του παιδιού με ΔΕΠΥ σε κοινωνικές καταστάσεις και στο σχολείο.

Τα παιδιά με ΔΕΠΥ εκδηλώνουν πολλές φορές συμπτώματα και από άλλες ψυχικές διαταραχές, όπως κατάθλιψη, άγχος κλπ. Επίσης, συχνά επιδεικνύουν χαμηλό επίπεδο αυτοπεποίθησης και μειωμένες κοινωνικές δεξιότητες. Πολλές φορές πέφτουν θύματα εκφοβισμού (bullying) στο σχολικό περιβάλλον και συμπεριλαμβάνονται πιο δύσκολα από τους συνομήλικούς τους σε κοινωνικές δραστηριότητες.

Τα παιδιά με ΔΕΠΥ όμως είναι το ίδιο ευφυή και δημιουργικά με τα άλλα παιδιά. Στην πρώτη ομιλία θα συζητήσουμε για:
• τη διαχείριση της συμπεριφοράς - είτε αυτή είναι διασπαστική στη ροή του μαθήματος, είτε είναι η απόσυρση και η έλλειψη παρακολούθησης.
• την αναγνώριση της διαφοράς μεταξύ αργού ρυθμού επεξεργασίας και αργού ρυθμού οργανωτικής αντίδρασης.
• τις παραμέτρους που βοηθούν στη διαφοροποίηση του αργού ρυθμού, της παρορμητικής αντίδρασης και της περιορισμένης μνήμης εργασίας.
• Πώς αναγνωρίζω και πώς αντιμετωπίζω τις διαφορετικές μορφές του συνδρόμου ΔΕΠΥ, τη συνοσυρότητα μεάλλα σύνδρομα - το διαφορετικό μαθησιακό και συμπεριφορικό προφίλ

Sponsored by Burlington Books

11:00 - 11:50 ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΤΙΚΑ ΕΠΙΠΕΔΟΥ Β2: Οι πιο συχνοί προβληματισμοί των καθηγητών, που διδάσκουν σε επίπεδο Β2

Καστανίδης Απόστολος, Marketing Consultant, SUPER COURSE ELT PUBLISHING
• Νέες εξελίξεις στον χώρο των πιστοποιητικών
• Πρακτικές συμβουλές
• Προτάσεις για συνδυασμούς βιβλίων
• INSIDER B2: To νέο Coursebook , που ανταποκρίνεται ιδανικά στις ανάγκες των μαθητών

Θα διανεμηθούν δωρεάν δείγματα βιβλίων.

12:00 - 12:50 Embark on this trip…

MM Publications
We meet Ζippy and his friends in this series! Through their adventures learners experience fun, topic-appropriate activities, where communication is not at the expense of grammar and projects are part of learning. Give your students the opportunity to be confident and independent users of English.

13:00 - 13:50 Homework in the 21st Century: Ideas to Excite and Engage EFL Learners!

Express Publishing
Homework has always been a mainstay teacher strategy. When used properly, homework is an effective method for reinforcing educational learning goals. In the 21st century, a new style of homework should be encouraged, beyond the current model that mainly emphasizes rote rehearsal skills and mere practice at home. This new homework model should entail activities that inspire students to be more creative, explore their interests and become more autonomous.
Only by providing learners with tasks that are relevant, intriguing, interesting, and exciting can there be a positive correlation between homework and higher levels of academic achievement.

14:00 - 14:50 Βελτιώνοντας τη μνήμη εργασίας σε παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες - Plenary Session

Δρ Ελένη Λιβανίου
Η μνήμη εργασίας ή λειτουργική μνήμη, μπορεί να ορίζεται ως το σύνολο των διαδικασιών που μας επιτρέπουν την προσωρινή αποθήκευση και το χειρισμό των πληροφοριών για να εκτελούμε περίπλοκες γνωστικές εργασίες, όπως η κατανόηση της γλώσσας, η ανάγνωση, τα μαθηματικά κλπ. Η μνήμη εργασίας είναι ένα είδος βραχυπρόθεσμης μνήμης.
Η εργασιακή μνήμη είναι απαραίτητη για τη λήψη αποφάσεων και για την εύρυθμη λειτουργία των εκτελεστικών λειτουργιών. Τα άτομα με δυσλειτουργικά σύνδρομα και μαθησιακές διαταραχές όπως η ΔΕΠΥ έχουν μικρή μνήμη εργασίας με αποτέλεσμα να δυσκολεύονται να θυμηθούν τα πράγματα που πρέπει να κάνουν. Μοναδική η λειτουργία του εγκεφάλου, μοναδική και η πολυπλοκότητα των γνωστικών λειτουργιών στο κάθε παιδί. Στόχος όμως του εκπαιδευτικού είναι όλα τα παιδιά να μάθουν, και όλα τα παιδιά να καταλάβουν το μάθημα από την παράδοση. Το σύνδρομο ΔΕΠΥ και τα προβλήματα με τη μνήμη εργασίας υπήρχαν, απλά τώρα έχουμε τα επιστημονικά δεδομένα και τα μέσα.

Sponsored by Burlington Books

15:00 - 15:50 ELT exams in Greece: Myths and Realities.

Andrew Betsis
• Which exams should we ‘prefer’?
• How, based on the Cambridge English Scale, can you officially be at level C1, if the exam you took is at level B2 or C2?
• ‘informality’ in the new exams. How does this affect teaching?

16:00 - 18:00 A 2-hour workshop on Teaching Speaking

Cliff Parry, Academic Manager, British Council Greece
When I entered an EFL classroom in Greece for the first time, one thing was for sure – I had no idea how difficult teaching was – bu t I suppose like countless unprepared souls before me and without doubt thousands to follow, I walked into my class with childish confidence and a n English teacher’s bible – a grammar book – a well-thumbed Thomson and Martinet with strange chapter titles like “Simple Present”, “Present Perfect” and “Adverbial Clauses”. I’d never seen such a book before and at the time it seemed to me that it should have been issued with a “health warning” – its rules and examples struck me with waves of terror when I realized that I didn’t speak proper-like – so much terror that I didn’t want to speak at all!

My session on Teaching Speaking is highly practical. I’ll show you how to make your board interactive and memorable; eight ways to make speaking activities successful and enjoyable; we will discover five principles which underpin successful teaching no matter what the level and age group being taught. Finally we’ll discuss the values that make a teacher and how you can demonstrate these in the classroom.

Workshop Leader
Cliff Parry (MSc TEYL, RSA DTEFLA, BSc, Dip. Management) is Academic Manager at the British Council Greece and has been living and teaching in Greece since 1986. He has a wide range of teaching experience across all course types and ages, as well as extensive training experience. He has written numerous articles for professional journals and ELT publications, and has co-authored a number of English language teaching titles. He has also worked on social inclusion projects for a number of years.

The workshop is free of charge. Attendance will be on a first come, first served basis

ROOM: ERATO

11:00 - 11:25 Burlington Mindset B1

Irene Rachioti, Marketing Manager, Western Greece, Peloponnese, Burlington Books
Burlington Mindset B1 is the ideal coursebook for mixed ability classes. The first part in a three-part exam preparation course, it contains engaging tasks and topics which challenge students to stretch their cognitive abilities.

11:30 - 11:55 EAQUALS-QLS-Become a member of Top Quality

Panagiota Bourtsoukli, QLS - QUALITY IN LANGUAGE SERVICES
Eaquals, a world leader in international accreditation, has assisted its associate member -QLS- develop its own internal quality assurance systems and provide practical tools and resources for institutional benchmarking and self-evaluation.

QLS-Quality in Language Services is a non-profit Greek network of Quality FL Centres which operate as autonomous entities focusing on Quality in the running of FL schools and the range of services and activities provided. Join us to learn more!

Exhibitors

Andrew BetsisCollins ELT
Πύργου 31, 185 42 Πειραιάς – 2104118894 – www.andrewbetsiselt.gr

Archer Editions
Κονδύλη 4, 174 55 Άλιμος – 2109803293 – www.archereditions.com

Binary Logic
Λακωνίας 20, 174 56 Άλιμος -2109955604 – www.binarylogic.net

Burlington Books
Παπαστράτου 12, 185 45 Πειραιάς – 2109767888 – www.burlingtonbooks.com

ELT NEWS
Αγ.Γεωργίου 74, 154 51 Νέο Ψυχικό – 2106712991 – www.eltnews.gr

Express Publishing
Μακμίλλαν 3, 111 44 Αθήνα – 2102120800 – www.expresspublishing.gr

LRN & Awards International
Καρπάθου 14 - 185 39 Πειραιάς - 2114115397 - www.esolnethellas.gr

MM Publications
Δεληγιώργη 58 - 174 56 Άλιμος - 2109953680 - www.mmpi.net

Oxford University Press
Βαρδουμιώτη 20Α - 115 22 Αθήνα - 2108055330 - www.oup.com/elt

PeopleCert – LanguageCert – ECDL
Κοραή 3 - 105 64 Αθήνα  2103729050 - www.languagecert.gr | www.ecdl.gr

QLS - QUALITY IN LANGUAGE SERVICES
Κατεχάκη 17 – 115 25 Αθήνα – 2106929463 – www.qls.gr

Supercourse Publishing
Λαοδικίας 1 - 591 00 Βέροια - 2331073777 - www.supercourse.gr

Image