Thessaloniki, 28 August | Capsis Hotel
The 15th Foreign Languages Forum & Book Exhibition
28 August 2019
Capsis Hotel
The Foreign Languages Forum is one of the main events in the Greek English Language Teaching calendar. Attended by more than 650 ELT professionals, it features a 1-day programme of commercial and professional talks as well as workshops.
The Forum will take place on 28 August 2019 at the Capsis Hotel and features educational sessions covering a wide range of topics.
In addition, a large resource and book exhibition will give you the opportunity to see the latest ELT publications and services.

The Book Exhibition
During the Foreign Languages Forum a major book exhibition takes place at the premises which gives you the opportunity to see the latest ELT publications and services.
Who's Speaking?

Dr Luke Prodromou
Luke Prodromou is the author of 20 or so coursebooks; he has worked for the British Council (Head of Teacher Training, Thessaloniki), the University of Thessaloniki (Shakespeare Course), the University of Edinburgh (Drama for TEFL), ESADE Barcelona (Drama and Mixed Ability Classes), Pilgrims, Canterbury and NILE, Norwich. His Phd: English as a Lingua Franca: a corpus-based approach, was published by Continuum (2010). He is also co-author, with Lindsay Clandfield, of the award-winning teachers’ handbook: Dealing with Difficulties. Luke is a founder member of Disabled Access Friendly Campaign for which he wrote - and performed, with D. Gibson - the ‘Wheelchair Sketch’; he now performs as Luke and friends.

Chris Roland

Δρ. Βασιλική Πλιόγκου
Δρ. Βασιλική Πλιόγκου είναι απόφοιτος του τμήματος Παιδαγωγικής του Πανεπιστημίου Πατρών με μεταπτυχιακές σπουδές στη «Συγκριτική Εκπαίδευση και Ανθρώπινα Δικαιώματα» από το Τ.Ε.Α.Π.Η. του Ε.Κ.Π.Α. και του Institute of Education του Πανεπιστημίου του Λονδίνου (1999).
Από το 2012 είναι ακαδημαϊκά υπεύθυνη του τομέα Προσχολικής Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής του Μητροπολιτικού Κολλεγίου Θεσσαλονίκης σε συνεργασία με το School of Education του University of East London. Από το 2011 είναι η Πρόεδρος της ΟΜΕΡ (Παγκόσμια Οργάνωση Προσχολικής Αγωγής) Θεσσαλονίκης. Έχει διακριθεί με το Α΄ Βραβείο της Διεθνούς Επιτροπής της ΟΜΕΡ για το 2016 στην Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη στο πλαίσιο του Global Action Programme της UNESCO.

Δρ. Πολυξένη Βουρουτζίδου
Η κα Βουρουτζίδου είναι διδάκτωρ Κοινωνιολογίας του Πανεπιστημίου του Durham του Ηνωμένου Βασιλείου. Έχει Μεταπτυχιακό στην Κοινωνιολογία και την Κοινωνική Έρευνα, από το Πανεπιστήμιο του Newcastle upon Tyne του Ηνωμένου Βασιλείου και Βασικό Πτυχίο στις Εφαρμοσμένες Κοινωνικές Σπουδές. Το ερευνητικό της έργο επικεντρώνεται στην Eιδική Aγωγή και συγκεκριμένα στις Μαθησιακές Δυσκολίες. Έχει εργαστεί εθελοντικά ως μέντορας σε παιδί με κοινωνικά προβλήματα και προβλήματα συμπεριφοράς στο Ηνωμένο Βασίλειο, ως καθηγήτρια Ελληνικής Γλώσσας ως δεύτερης γλώσσας στο εξωτερικό και ως καθηγήτριας Αγγλικών στην Ελλάδα. Σήμερα είναι διδάσκουσα στον τομέα Παιδαγωγικών και Ειδικής Αγωγής στο Μητροπολιτικό Κολλέγιο Θεσσαλονίκης και Υπεύθυνη του Μεταπτυχιακού Προγράμματος Ειδικής Αγωγής (MA SEN).



Seminar & Workshop Leaders

Cliff Parry
Cliff Parry (MSc TEYL, RSA DTEFLA, BSc, Dip. Management) is Academic Manager at the British Council Greece and has been living and teaching in Greece since 1986. He has a wide range of teaching experience across all course types and ages, as well as extensive training experience. He has written numerous articles for professional journals and ELT publications, and has co-authored a number of English language teaching titles. He has also worked on social inclusion projects for a number of years.

Νίκος Σαπουντζής
The Panel Discussion

A panel discussion on the future of ELT with Dr Luke Prodromou, Cliff Parry and Chris Roland on the podium. Maria Sachpazian will co-ordinate the discussion.
Featured Presentations

Dr Luke Prodromou
The Serious Business of Humour in the language classroom: top ten tips
Research into effective language teaching confirms time again the quality of humour as one central ingredient possessed by outstanding teachers. Humour is not just about telling jokes although jokes are a part of it. There are many activities and techniques of classroom management which raise a smile and open the way to more enjoyable and effective learning.
This workshop demonstrates a range of techniques for deploying humour in the language classroom to motivate learners and making lessons memorable. Contexts in which humour can bring better results are teaching the exam class, grammar and vocabulary.

Chris Roland
Differentiated Instruction
Any class will have advanced learners at one end of the spectrum, struggling learners at the other and a number of learners spanning the middle. Each learner will find any given language task more or less difficult, but each learner will also bring their own strengths and skills to it.
Differentiation is how we take this range into account and incorporate an increased level of complexity into our instruction so that each learner progresses relative to themselves and all learners progress towards the common learning objective of the lesson.
In this plenary we will explore the craft of differentiation, suggest that it is perhaps the most difficult aspect of our jobs, and offer guidelines for teachers looking to plan better differentiated lessons.

Δρ. Βασιλική Πλιόγκου & Δρ. Πολυξένη Βουρουτζίδου
Αποδοχή και συνύπαρξη με τη διαφορετικότητα: ο ρόλος των εκπαιδευτικών
Η διαφορετικότητα είναι πλέον μία έννοια που την ακούμε καθημερινά γύρω μας, ωστόσο είναι ενδιαφέρον να δούμε εάν τη «ζούμε» καθημερινά στις τάξεις των σχολείων μας. Η διαφορετικότητα δεν αναφέρεται μόνο στη γλώσσα, στα ήθη και τα έθιμα. Αναφέρεται στο χρώμα, στη φυλή, στο φύλο, στη θρησκεία, στην αναπηρία, στην ικανότητα, στην οικογένεια, στην κοινωνική τάξη και σε τόσες άλλες κατηγορίες «διαφορετικών ανθρώπων». Το σύγχρονο σχολικό περιβάλλον, ιδιωτικό ή δημόσιο, καλεί τους/τις εκπαιδευτικούς του να αναγνωρίσουν, να αποδεχτούν, να κατανοήσουν, να προσαρμόσουν και να διδάξουν τη διαφορετικότητα σε καθημερινή βάση. Η αποδόμηση στερεοτυπικών αντιλήψεων «επιβάλλει» την υιοθέτηση καλών εκπαιδευτικών πρακτικών και στρατηγικών διδασκαλίας με στόχο τη διαχείριση των συγκρούσεων στις σχολικές τάξεις, υπό το πρίσμα της συνεργασίας οικογένειας, σχολείου και της διασφάλισης της ποιότητας της μάθησης για όλους τους μαθητές και όλες τις μαθήτριες. Ζητούμενο αποτελεί η δημιουργία ενός ανθρώπινου και δημοκρατικού σχολείου που θα διαπνέεται από τις αρχές της ισότητας, του σεβασμού των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και της ανθρώπινης αξιοπρέπειας.

Workshops & Seminars

Teaching Speaking workshop
When I entered an EFL classroom in Greece for the first time, one thing was for sure – I had no idea how difficult teaching was – but I suppose like countless unprepared souls before me and without doubt thousands to follow, I walked into my class with childish confidence and an English teacher’s bible – a grammar book – a well-thumbed Thomson and Martinet with strange chapter titles like “Simple Present”, “Present Perfect” and “Adverbial Clauses”. I’d never seen such a book before and at the time it seemed to me that it should have been issued with a “health warning” – its rules and examples struck me with waves of terror when I realized that I didn’t speak proper-like – so much terror that I didn’t want to speak at all!
My session on Teaching Speaking is highly practical. I’ll show you how to make your board interactive and memorable; eight ways to make speaking activities successful and enjoyable; we will discover five principles which underpin successful teaching no matter what the level and age group being taught. Finally we’ll discuss the values that make a teacher and how you can demonstrate these in the classroom.
Bio

Το άγχος των εξετάσεων και η διαχείρισή του: Μια ολιστική προσέγγιση
Η περίοδος των εξετάσεων και το άγχος που συνδέεται με αυτές, είναι κάτι που επηρεάζει τους περισσότερους μαθητές, καθώς ο φόβος για αποτυχία τείνει να αυξάνεται κατά τη συγκεκριμένη περίοδο. Είναι όμως το άγχος κάτι αρνητικό; Στην πραγματικότητα, το άγχος είναι μια φυσιολογική αντίδραση του οργανισμού μας, που ενεργοποιείται σε καταστάσεις πίεσης και μας βοηθά να γίνουμε πιο λειτουργικοί.
Σε αυτό το σεμινάριο θα εστιάσουμε στους τρόπους, με τους οποίους μπορούμε να βοηθήσουμε τους μαθητές να διαχειριστούν το άγχος των εξετάσεων. Αρχικά, θα προσδιορίσουμε την έννοια του άγχους, τα συμπτώματα με τα οποία παρουσιάζεται, τις καταστάσεις και τις σκέψεις που το προκαλούν, τον τρόπο με τον οποίο οι σκέψεις επηρεάζουν τα συναισθήματα και τις αντιδράσεις και θα μάθουμε πρακτικές στρατηγικές, με τις οποίες μπορούμε εμείς οι ίδιοι να βοηθήσουμε τον μαθητή να διαχειριστεί το άγχος των εξετάσεων.
Σκοπός Σεμιναρίου
Μετά την συμπλήρωση του σεμιναρίου, οι συμμετέχοντες θα είναι σε θέση να παρέχουν βοήθεια και υποστήριξη σε μαθητές που βιώνουν έντονο άγχος, ιδιαίτερα πριν τις εξετάσεις.
Συνοπτικό Πρόγραμμα Σεμιναρίου
Κάποια από τα θέματα που θα αναπτυχθούν είναι τα παρακάτω:
- Πού οφείλεται το άγχος για τις εξετάσεις
- Πότε το άγχος βοηθάει στις εξετάσεις
- Πότε το άγχος δε βοηθάει στις εξετάσεις
- Από τι εξαρτάται ο βαθμός του άγχους
- Πώς αντιμετωπίζεται το άγχος για τις εξετάσεις
Bio
Programme of Presentations and Workshops
Time
9:00
Registration
10:00
Vergina 1 Room
Panel Disucssion: Multicultural classes, Technology in Education and Language Certification
Ioanna Room
11:00
EXPRESS PUBLISHING
Breaking the Sound of Silence
12:00
Αποδοχή και συνύπαρξη με τη διαφορετικότητα: ο ρόλος των εκπαιδευτικών
Η διαφορετικότητα είναι πλέον μία έννοια που την ακούμε καθημερινά γύρω μας, ωστόσο είναι ενδιαφέρον να δούμε εάν τη «ζούμε» καθημερινά στις τάξεις των σχολείων μας. Η διαφορετικότητα δεν αναφέρεται μόνο στη γλώσσα, στα ήθη και τα έθιμα. Αναφέρεται στο χρώμα, στη φυλή, στο φύλο, στη θρησκεία, στην αναπηρία, στην ικανότητα, στην οικογένεια, στην κοινωνική τάξη και σε τόσες άλλες κατηγορίες «διαφορετικών ανθρώπων». Το σύγχρονο σχολικό περιβάλλον, ιδιωτικό ή δημόσιο, καλεί τους/τις εκπαιδευτικούς του να αναγνωρίσουν, να αποδεχτούν, να κατανοήσουν, να προσαρμόσουν και να διδάξουν τη διαφορετικότητα σε καθημερινή βάση. Η αποδόμηση στερεοτυπικών αντιλήψεων «επιβάλλει» την υιοθέτηση καλών εκπαιδευτικών πρακτικών και στρατηγικών διδασκαλίας με στόχο τη διαχείριση των συγκρούσεων στις σχολικές τάξεις, υπό το πρίσμα της συνεργασίας οικογένειας, σχολείου και της διασφάλισης της ποιότητας της μάθησης για όλους τους μαθητές και όλες τις μαθήτριες. Ζητούμενο αποτελεί η δημιουργία ενός ανθρώπινου και δημοκρατικού σχολείου που θα διαπνέεται από τις αρχές της ισότητας, του σεβασμού των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και της ανθρώπινης αξιοπρέπειας.
The Serious Business of Humour in the language classroom: top ten tips
Research into effective language teaching confirms time and again the quality of humour as one central ingredient possessed by outstanding teachers. Humour is not just about telling jokes although jokes are a part of it. There are many activities and techniques of classroom management which raise a smile and open the way to more enjoyable and effective learning.
This presentation demonstrates a range of techniques for deploying humour in the language classroom to motivate learners and making lessons memorable. Contexts in which humour can bring better results are teaching the exam class, grammar and vocabulary.
13:00
13:30
BURLINGTON BOOKS
Jet! for junior classes
Jet! for junior classes, featuring our exciting superhero, provides creative opportunities to teach values and develop children's 21st-century life skills. Jet One-year Course for Juniors is now available.
BURLINGTON BOOKS
Burlington Mindset B1
Katerina Yacoumatou, ELT Consultant
Burlington Mindset B1 is the ideal coursebook for mixed ability classes. The first part in a three-part exam preparation course, it contains engaging tasks and topics which challenge students to stretch their cognitive abilities.
MM Publications
BFF – Best Friends Forever – New Junior series
We meet Ζippy and his friends in this series! Through their adventures learners experience fun, topic-appropriate activities, where communication is not at the expense of grammar and projects are part of learning. Give your students the opportunity to be confident and independent users of English.
14:00
Differentiated Instruction
Any class will have advanced learners at one end of the spectrum, struggling learners at the other and a number of learners spanning the middle. Each learner will find any given language task more or less difficult, but each learner will also bring their own strengths and skills to it. Differentiation is how we take this range into account and incorporate an increased level of complexity into our instruction so that each learner progresses relative to themselves and all learners progress towards the common learning objective of the lesson. In this plenary we will explore the craft of differentiation, suggest that it is perhaps the most difficult aspect of our jobs, and offer guidelines for teachers looking to plan better differentiated lessons.
15:00
SUPER COURSE ELT PUBLISHING
INSIDER B2 - EXAM PREPARATION COURSEBOOK: Ένα πρωτοποριακό Coursebook, κατάλληλα διαμορφωμένο για την προετοιμασία των υποψηφίων σε εξετάσεις επιπέδου Β2 με multiple-choice format.
• Η ύλη είναι σχεδιασμένη για να ολοκληρωθεί σε σύντομο χρονικό διάστημα, ώστε να υπάρχει αρκετός χρόνος για practice tests
• Η δομή του παρέχει συνεχή εξάσκηση και στα 4 skills σε κάθε ενότητα
• Περιέχει ασκήσεις προσομοίωσης, πρακτικές οδηγίες και συμβουλές
• Βοηθάει τον μαθητή μέσα από συνεχή ανακύκλωση του λεξιλογίου και των γραμματικών φαινομένων
ΘΑ ΔΙΑΝΕΜΗΘΟΥΝ ΔΩΡΕΑΝ ΔΕΙΓΜΑΤΑ ΒΙΒΛΙΩΝ
Andrew Betsis ELT
Exams Update & Writing Success at
Cambridge & LRN
• The ‘demise’ of Letters and Essays, the new demand for emails, reviews (booking.com, tripadvisor) and text messages (Skype, Viber, etc).
• Εργασία στο εξωτερικό.
• Teaching & Learning online for Language Schools.
• The Best Language Teaching Platform: ‘Let’s Talk!’ & ‘Smart Class’
• New exams: Open College Network, APTIS, Linguaskill, ABLE, MET Go,
OTE (Oxford Test of English), A2 Key and B1 Preliminary
• General English, ESP, EAP, ESAP, EFL, ESL, ESOL, ELF. Why so many 'initials'?
15:30
SUPER COURSE ELT PUBLISHING
TECH IT EASY 3 - Η συνέχεια της πρωτοποριακής σειράς για τη C’ Senior έφτασε!
• Με πλούσιο τεχνολογικό υλικό (3D Animation, Reading Video και Grammar Video σε κάθε μάθημα)
• Διδάσκει τη γραμματική με video
• Συνοδεύεται από ελκυστικά εκπαιδευτικά παιχνίδια, που ενθουσιάζουν τους μαθητές
• Είναι ευέλικτη, με δυνατότητα διδασκαλίας 2 ή 3 φορές την εβδομάδα
• Δίνει ιδιαίτερη έμφαση στην προφορική επικοινωνία
ΘΑ ΔΙΑΝΕΜΗΘΟΥΝ ΔΩΡΕΑΝ ΔΕΙΓΜΑΤΑ ΒΙΒΛΙΩΝ
16:00
Hamilton House Publishers
Amazing English - The New 4-level course for Senior A-D Classes
Come see an exciting and informative presentation of Amazing English, Hamilton House Publishers' new series for Senior A-D classes, followed by a demonstration of its interactive whiteboard software and a Q&A session.
17:00
Teaching Speaking Workshop with Cliff Parry
The seminars and workshops are free of charge.
Attendance will be on a first come, first served basis
Νίκος Σαπουντζής
Το άγχος των εξετάσεων και η διαχείρισή του: Μια ολιστική προσέγγιση
Exhibitors
Andrew Betsis – Global ELT
Πύργου 31, 185 42 Πειραιάς – 2104118894 – www.andrewbetsiselt.gr
Binary Logic
Λακωνίας 20, 174 56 Άλιμος -2109955604 – www.binarylogic.net
British Council
Τσιμισκή 43, Εμπορικό Κέντρο Πλατεία, 546 23 Θεσσαλονίκη - 2310378300 - www.britishcouncil.gr
Burlington Books
Παπαστράτου 12, 185 45 Πειραιάς – 2109767888 – www.burlingtonbooks.com
ELT NEWS
Αγ.Γεωργίου 74, 154 51 Νέο Ψυχικό – 2106712991 – www.eltnews.gr
Europalso – ESB
Ακαδημίας 98-100 – 106 77 Αθήνα – 2103830752 – www.europalso.gr
Express Publishing
Μακμίλλαν 3, 111 44 Αθήνα – 2102120800 – www.expresspublishing.co.uk
Gecon Consulting
Κοφίδου 8 - 552 36 Θεσσαλονίκη - 2310344046 - www.gecon.gr
Hamilton House Publishers
Θήτα 3 & Τρίτης – 167 77, Ελληνικό – 2109626166 – www.hamiltonhousepublishers.com
Lord Byron School of Languages
Τσιμισκή 104 - 546 22 Θεσσαλονίκη - 2310278804 - www.lordbyron.gr
MM Publications
Δεληγιώργη 58 - 174 56 Άλιμος - 2109953680 - www.mmpublications.com
Oxford University Press
Βαρδουμιώτη 20Α - 115 22 Αθήνα - 2108055330 - www.oup.com/elt
PeopleCert – LanguageCert – ECDL
Κοραή 3 - 105 64 Αθήνα 2103729050 - www.languagecert.gr | www.ecdl.gr
Supercourse Publishing
Λαοδικίας 1 - 591 00 Βέροια - 2331073777 - www.supercourse.gr
Tesol MacedoniaThrace
Β.Όλγας 4 -546 40 Θεσσαλονίκη 6987699649 – www.tesolmacedoniathrace.org
