Η Οικογένεια Παιδιού με Μαθησιακές Δυσκολίες

Οι γονείς των παιδιών με Μαθησιακές Δυσκολίες καθημερινά αντιμετωπίζουν προκλήσεις και δυσκολίες. Οι δυσκολίες οφείλονται στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα παιδιά τους μέσα και έξω από το σχολείο εξ αιτίας των Μαθησιακών Δυσκολιών. Τα παιδιά αυτά μαθαίνουν δύσκολα και έχουν πολλά προβλήματα. Αντιμετωπίζουν δυσκολίες όχι μόνο στη μάθηση αλλά και στις κοινωνικές συναναστροφές. Αυτές οι δυσκολίες διαταράσσουν τις σχέσεις μέσα στην οικογένεια. Φτάνουν στο σημείο να δημιουργούν διαλυτικά φαινόμενα. Οι γονείς δύσκολα μπορούν να τις διαχειριστούν και χρειάζονται βοήθεια. Θα τη βρουν από τους ειδικούς αλλά και σε ομάδες γονέων.

Η οικογένεια παιδιού με μαθησιακές δυσκολίες

Η ύπαρξη μαθησιακών δυσκολιών σηματοδοτεί την έναρξη μιας περιόδου έντονων ανακατατάξεων, αναταραχών και αναπροσαρμογών σε όλη την οικογενειακή ζωή και την οικογενειακή ατμόσφαιρα του παιδιού. Οι οικογένειες παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες αντιμετωπίζουν στρες και έντονο άγχος που προκαλεί η ύπαρξη μαθησιακών δυσκολιών στο παιδί. Ανάμεσα στο συζυγικό σχήμα μπορεί να υπάρξουν οικογενειακά και συζυγικά προβλήματα. Αυτά δημιουργούνται από την προσπάθεια να αντιμετωπιστεί η κατάσταση αλλά και από τις συναισθηματικές δυσκολίες που δημιουργεί η ανασφάλεια των γονιών. Η παρέμβαση πολλές φορές του ευρύτερου οικογενειακού περιβάλλοντος διογκώνει τα ζητήματα και τις συγκρούσεις ανάμεσα στους γονείς. Οι συγκρούσεις μεταξύ των γονιών είναι συνεχείς ιδιαίτερα όταν πυροδοτούνται από το ευρύτερο οικογενειακό περιβάλλον. Εκφράσεις «του κάνεις όλα τα χατίρια», «τον κακομαθαίνεις» «αν ήταν δικό μου παιδί» ή και ακόμα «από εσένα και το σόι σου πήρε» έχουν ακουστεί πολλές φορές μέσα σε οικογένειες που έχουν παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες. Μετά έρχεται ο φόβος που νιώθουν οι γονείς για το μέλλον του παιδιού τους. Ο φόβος περιλαμβάνει το τι συμβαίνει στο παιδί αλλά και τι μπορεί να συμβεί. «Τι συμβαίνει με το παιδί; οι ειδικοί μας λένε την αλήθεια ή μας κρύβουν πράγματα;». Ακόμα υπάρχει ο φόβος για το μέλλον τι θα κάνει στη ζωή του, θα σπουδάσει, θα βρει δουλειά, θα έχει φίλους και πολλούς ακόμα φόβους γύρω από το παιδί τους και τις δυσκολίες του.

Ο γονιός

Η συμπεριφορά του γονιού έχει πολλές αντιφάσεις. Κινείται από την αποδοχή των δυσκολιών μέχρι την απόλυτη άρνηση. Ανάμεσα στο δίπολο αυτό μπορεί να φτάσει από το να εξυπηρετεί το παιδί ετοιμάζοντάς του ακόμα και τη σάκα του σε καθημερινή βάση. Στον αντίποδα μπορεί να έχει ένταση απέναντι στο παιδί και να φτάνει ακόμα και στη χειροδικία γιατί δεν τα καταφέρνει στο σχολείο ή φέρνει κακούς βαθμούς. Υπάρχουν πολλές καταγραφές από γονείς που αναφέρουν ότι έχουν καθίσει με το παιδί για ώρες πολλές σε ένα δωμάτιο για να μάθει πώς γράφονται τα ρήματα. Το όλο πλαίσιο όπως διαμορφώνεται στην οικογένεια είναι πολύπλοκο. Η παρέμβαση του ειδικού είναι απαραίτητη και επιβεβλημένη. Ο γονιός για να μπορέσει να βοηθήσει αποτελεσματικά το παιδί του θα πρέπει να περάσει όλα τα στάδια της απώλειας που είναι:
Το σοκ: Το αναπάντεχο για το γονιό γεγονός, ότι το παιδί αντιμετωπίζει μαθησιακά προβλήματα.
Η άρνηση: ο γονιός άμεσα ή έμμεσα δεν δέχεται πως υπάρχει πρόβλημα και θεωρεί ότι έχει γίνει λάθος.
Οι ενοχές: Ο γονιός αισθάνεται υπεύθυνος για κάθε πρόβλημα που έχει το παιδί του.
Ο Θρήνος: Στο στάδιο αυτό ο γονιός αποδέχεται τον πόνο του και πέφτει σε κατάσταση θρήνου. Είναι η αρχή για να φτάσει στην αποδοχή.
Η ενεργητική στάση: Είναι το τελευταίο στάδιο. Ο γονιός έχει αποδεχθεί την κατάσταση. Εχει εκτονωθεί από τις εκρήξεις θυμού και από τις άσκοπες αναζητήσεις και διαψεύσεις. Θέλει να επενδύσει όλη του την ενέργεια σε μια προσπάθεια που θα τον βοηθήσει να βελτιώσει τα προβλήματα του παιδιού του. Έχει έκδηλο ενδιαφέρον ενημέρωσης για τις λύσεις του προβλήματος (Ζάχος, 2004 & Τομαράς, 2008).

Οι ανάγκες των γονιών παιδιών με Μαθησιακές Δυσκολίες

Οι γονείς παιδιών με Μαθησιακές Δυσκολίες, όπως οι ίδιοι καταγράφουν σε έρευνες και σε δελτία συμμετοχής σε ομάδες γονέων, έχουν τις πιο κάτω γνωστικές και συναισθηματικές ανάγκες:

  • Να πληροφορηθούν και να μάθουν για τις δυσκολίες που έχουν τα παιδιά τους.
  • Να πληροφορηθούν και να μάθουν για τις δυνατότητες των παιδιών τους.
  • Να πληροφορηθούν για τις παρεχόμενες υπηρεσίες που έχουν σχέση με την εκπαίδευση και την υποστήριξη των παιδιών τους.
  • Να δεχθούν εκπαίδευση και υποστήριξη οι ίδιοι.
  • Να αποδεχθούν την ιδιαιτερότητα του προβλήματος.
  • Να δεχθούν πληροφορίες, γνώσεις και στρατηγικές αντιμετώπισης των παιδιών τους.
  • Να αποκτήσουν ρεαλιστικές προσδοκίες για τα παιδιά τους.
  • Να αποκτήσουν υψηλή αυτοεκτίμηση και θετικό αυτοσυναίσθημα.

 

Τι πρέπει να κάνει ο γονιός παιδιού με μαθησιακές δυσκολίες

  • Οφείλει να ενημερωθεί για όλα τα ζητήματα που σχετίζονται και ορίζουν τη διαταραχή. Τα αναπτυξιακά, τα μαθησιακά, της συμπεριφοράς και τα συναισθηματικά.
  • Να διαχωρίζει τα δικά του όνειρα και τις επιθυμίες από τα όνειρα και τις επιθυμίες του παιδιού του.
  • Να επαινεί ακόμα και τις μικρές επιτυχίες του παιδιού του.
  • Να αξιολογεί την προσπάθεια του παιδιού και όχι το αποτέλεσμα.
  • Να μην συγκρίνει το παιδί του με άλλα παιδιά για να το κινητοποιήσει.
  • Να βοηθάει το παιδί του να οργανώσει το χώρο και το χρόνο του.
  • Να θεωρεί τις δυσκολίες του, τις μεταπτώσεις του και τις απώλειες γνώσεων φυσιολογικές.
  • Να απλοποιεί κάποιες διατυπώσεις ώστε να τον βοηθάει στην απόκτηση γνώσεων.
  • Να βρίσκεται σε επαφή με το σχολείο για να ενημερώνει και να ενημερώνεται.
  • Να μην είναι ούτε υπερπροστατευτικός ούτε όμως και υπεραυστηρός.
  • Να τον καθοδηγεί και να τον εντάσσει στα όρια ενός συστήματος.
  • Να παρατηρεί όλες τις εκδηλώσεις του παιδιού για να έχει μια ολοκληρωμένη εικόνα για τις ικανότητες και τις αδυναμίες του.
  • Να αποδεχθεί πως τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες παρουσιάζουν προβληματική συμπεριφορά. Μια συμπεριφορά που οφείλεται σε εγγενείς αδυναμίες.
  • Να λέει στο παιδί τι πρέπει να κάνει και όχι τι δεν πρέπει να κάνει.
  • Να τονίζει τα δυνατά σημεία του παιδιού και όχι τις αδυναμίες του.
  • Να θέτει κανόνες, οι οποίοι πρέπει να εφαρμόζονται με συνέπεια.
  • Να γνωρίζει πως η σχέση του με το παιδί μπορεί να περάσει δοκιμασίες.
  • Να αφιερώνει πολύ χρόνο στο παιδί του έξω από τα μαθήματα.
  • Να γνωρίζει πως το παιδί του έχει ανάγκη από αγάπη, ασφάλεια, νέες εμπειρίες, αναγνώριση, ανάληψη ευθυνών, ορίων, αυτοέλεγχο, ένταξη σε ομάδα και υποστήριξη.
  • Να γνωρίζει πως οι αμοιβές και οι τιμωρίες για τη συμπεριφορά του παιδιού πρέπει να μπαίνουν άμεσα.
  • Να ψάχνει τις καθημερινές ευκαιρίες για επιβράβευση του παιδιού του.
  • Μέσα στην οικογένεια να κρατάει ισορροπίες ανάμεσα στα αδέρφια.
  • Να μάθει να προφυλάσσει το παιδί του από καταστάσεις που μπορεί να αναπτύξει το παιδί όπως αίσθημα μειονεξίας και απόρριψη.
  • Να βοηθά το παιδί στις εργασίες και όχι να κάνει ο ίδιος τη δουλειά του παιδιού.

Η Φιλοσοφία του γονιού

Eχει μεγάλη σημασία για όλους τους γονείς να αναπτύξουν τη φιλοσοφία του αποτελεσματικού γονιού. Αυτή η φιλοσοφία πρέπει να πλεχτεί γύρω από τα παρακάτω:

  • Να χαιρόμαστε τα παιδιά μας τώρα.
  • Να αποδεχόμαστε την ατομικότητά τους.
  • Να διαχωρίζουμε τα συναισθήματα από την συμπεριφορά.
  • Να είμαστε σύμμαχοι και όχι κριτές.
  • Να εμπιστευόμαστε τις ικανότητες που έχουν τα παιδιά μας να δημιουργούν λύσεις.
  • Να ασκούμε πειθαρχία με αίσθηση δικαίου.
  • Να είμαστε ευέλικτοι και συμβιβαστικοί. (Τομαράς, 2008)

Βιβλιογραφία

Πλήρης βιβλιογραφία στο http://www.eltnews.gr/attachments/kosmopoulos-biblio.pdf

Author

ELT News

ELT News