Τι σημαίνει αυτό;
Δεν γνωρίζουμε πώς να μαθαίνουμε; Κι όμως πολλοί δεν εφαρμόζουν αποτελεσματικές στρατηγικές μάθησης με αποτέλεσμα να σπαταλούν πολύ χρόνο, να απογοητεύονται από τις αποτυχίες και να εγκαταλείπουν την προσπάθεια.
«Δεν είμαι καλός σ' αυτό το μάθημα...» «Δεν το καταλαβαίνω...» «Δεν μπορώ να το μάθω...».
Η πεποίθηση αυτή ασυνείδητα παγιώνεται στον εγκέφαλο του παιδιού (fixed mindset) που ‘αρνείται’ να εξερευνήσει άλλους τρόπους μάθησης ώστε να αναπτυχθεί (growth mindset) γιατί νομίζει ότι δεν είναι ικανό και φοβάται την αποτυχία.
Πώς μπορούμε να αντιστρέψουμε αυτό το σκεπτικό;
Αναβλητικότητα
«Θα διαβάσω αργότερα», «Εχω χρόνο», «Τώρα είμαι στο Facebook… στο Instagram… ακούω ένα τραγούδι στο Youtube…, ετοιμάζω ένα video για το TIC TOC», «Θα δω τα μηνύματά μου πρώτα και ύστερα θα κάτσω να διαβάσω.»
Η αναβλητικότητα έχει ολέθριες επιπτώσεις τόσο στα παιδιά όσο και στους ενήλικες. Το διάβασμα ‘της τελευταίας στιγμής’ που τελικά γίνεται σε συνθήκες άγχους και πανικού δεν προάγει τη μάθηση. Η αποτυχία καραδοκεί. Το project που ολοκληρώσαμε με βιασύνη λίγα λεπτά πριν λήξει η προθεσμία είναι σίγουρο ότι θα έχει λάθη, θα είναι ελλιπές, θα προκαλέσει τη δυσαρέσκεια των συμμαθητών ή των συνεργατών μας και θα κλονίσει την εμπιστοσύνη στις ικανότητές μας στο σχολείο, στο γραφείο, στους χώρους εργασίας.
Μπορούμε να καταπολεμήσουμε την αναβλητικότητα και να είμαστε συνεπείς στις υποχρεώσεις μας στο σχολείο, στο γραφείο, στους συνεργάτες ή στους πελάτες μας;
Με τις κατάλληλες μεθόδους και πρακτικές μπορούμε να διαχειριστούμε τον χρόνο μας και να καταπολεμήσουμε την τάση που έχουμε να αναβάλλουμε τις εργασίες μας συνεχώς.
Ελλειψη συγκέντρωσης
«Δεν συγκεντρώνεται», «Σηκώνεται από το γραφείο του κάθε δέκα λεπτά και πάει στο ψυγείο», «Μιλάει στο κινητό με τις ώρες» «Μα…αφού είναι κλεισμένος στο δωμάτιό του και διαβάζει τρείς ώρες γιατί οι βαθμοί του είναι τόσο χαμηλοί;»
Η έλλειψη συγκέντρωσης αποτελεί τροχοπέδη σε κάθε προσπάθεια μάθησης. Δεν καταλαβαίνουμε τι διαβάζουμε, δεν θυμόμαστε τίποτα μετά από λίγη ώρα, δεν μπορούμε να βάλουμε σε τάξη τις σκέψεις μας, λειτουργούμε με τρόπο ανοργάνωτο και χαοτικό.
Υπάρχει λύση; Μπορούμε να κάνουμε πολλά πράγματα για να μειώσουμε την έλλειψη συγκέντρωσης και να οδηγήσουμε τους μαθητές μας στην κατάκτηση των μαθησιακών τους στόχων.
Ψευδαίσθηση μάθησης
«Είδα πώς έλυσε την άσκηση στον πίνακα ο καθηγητής και κατάλαβα», «Ακουσα την καθηγήτριά μας να εξηγεί τη χρήση του παρακειμένου στα Αγγλικά και κατάλαβα» «Διάβασα μια φορά το λεξιλόγιο και το έμαθα» «Είδα πώς φτιάχνει μουσακά η μητέρα μου και μπορώ κι εγώ να φτιάξω»
Κι όμως στην πραγματικότητα ‘νομίζουμε’ ότι μάθαμε. Πρόκειται για ψευδαίσθηση μάθησης που μας παραπλανά και εμποδίζει την πραγματική μάθηση.
Είναι εύκολο από την ψευδαίσθηση μάθησης να περάσουμε στην πραγματική μάθηση; Με τις ανάλογες τεχνικές και εύκολο είναι και αποτελεσματικό.
Επιφανειακή μάθηση-Εις βάθος μάθηση
Συνήθως η δασκαλοκεντρική τάξη δεν προάγει την εις βάθος μάθηση γιατί στερεί από τους μαθητές τη δυνατότητα να συνεργαστούν με τους συμμαθητές τους στη λύση προβλημάτων, στην έρευνα, στην ανταλλαγή απόψεων, στην ανάπτυξη της κριτικής σκέψης, στην αξιολόγηση τόσο των δικών τους εργασιών όσο και των εργασιών των συμμαθητών τους, στην ανατροφοδότηση.
Πώς μπορούν οι εκπαιδευτικοί να οδηγήσουν τους μαθητές τους στην εις βάθος μάθηση και να τους ανοίξουν νέους ορίζοντες; Είναι η διαδικασία απαιτητική; Δύσκολη; Χρονοβόρα; Τίποτα απ’ όλα αυτά. Με απλές κι εύκολα εφαρμόσιμες τεχνικές αλλάζουμε τελείως τη φιλοσοφία και τη φυσιογνωμία του μαθήματος για όλες τις ηλικίες και τα επίπεδα.
Σε γενικές γραμμές τέσσερις είναι οι σπουδαιότεροι παράγοντες που εμποδίζουν τη μάθηση στους τυπικούς μαθητές:
- Η έλλειψη συγκέντρωσης (μαθητής, σχολείο, οικογένεια)
- Η αναβλητικότητα (μαθητής, σχολείο, οικογένεια)
- Η ψευδαίσθηση μάθησης (μαθητής, σχολείο)
- Η επιφανειακή μάθηση (μαθητής, σχολείο)
Σ’ αυτό το σεμινάριο θα μάθουμε πώς να αντιμετωπίσουμε όλους αυτούς τους παράγοντες, να βοηθήσουμε τους μαθητές μας, αλλά και τα δικά μας τα παιδιά, να κατακτήσουν τους μαθησιακούς τους στόχους και να επιτύχουν στην ενήλικη ζωή τους.
Αλλά και οι γονείς πρέπει να ενθαρρύνουν το παιδί, να του εξασφαλίζουν ένα ήσυχο περιβάλλον μελέτης και ήρεμες συνθήκες διαβίωσης στο σπίτι, ώστε να μαθαίνει γρήγορα, ανεμπόδιστα και αποτελεσματικά.
Αν θέλετε να μάθετε περισσότερα τότε μην χάσετε το webinar "Μαθαίνω πώς να μαθαίνω…Ποιοι παράγοντες εμποδίζουν τη μάθηση;" που θα πραγματοποιηθεί στις 7 Νοεμβρίου 2021.
Σ’ αυτό το webinar θα μάθουμε:
- πώς το μυαλό χρησιμοποιεί δυο διαφορετικούς τρόπους μάθησης και πώς αποθηκεύει μεγάλο όγκο πληροφοριών
- το ρόλο που παίζει το συναίσθημα στη μάθηση
- ποιοι είναι οι ‘φρουροί’ της μάθησης
- τι σημαίνει ‘ψευδαίσθηση μάθησης’ και πώς περνάμε από την ψευδαίσθηση μάθησης στην πραγματική μάθηση
- τη σημασία της αναβλητικότητας και πώς μπορούμε να την καταπολεμήσουμε
- τη σημασία της συγκέντρωσης και πώς μπορούμε να την επιτύχουμε
- τη διαφορά μεταξύ της επιφανειακής και της εις βάθος μάθησης
- πώς χρησιμοποιούμε έντεχνα ερωτήσεις κατανόησης για να οδηγήσουμε τους μαθητές μας στην εις βάθος μάθηση και στην ανάπτυξη της κριτικής σκέψης
Θα δώσουμε παραδείγματα μεθόδων και τεχνικών που βοηθούν τους μαθητές μας να κατακτήσουν τους μαθησιακούς τους στόχους, να γίνουν αυτόνομοι και να επιτύχουν στην ενήλικη ζωή τους.