Ικανοποίηση, που όλα κύλησαν ομαλά, που μεγαλώσαμε μαζί με τους μαθητές μας, που ζήσαμε όλες αυτές τις στιγμές.
Μελαγχολία, που βλέπω τις αίθουσες άδειες, που κάποιοι μαθητές έφτασαν στο τέρμα του διαδρομής και απλά θα συναντιόμαστε βιαστικά στο δρόμο με ένα χαμόγελο μνήμης για όσα μαζί ζήσαμε.
Στεναχώρια που για άλλη μια φορά αφουγκράζομαι την απαξία που μας περιβάλλει από ανθρώπους που θα έπρεπε, τουλάχιστον όπως άλλωστε συμβαίνει σε όλες τις πολιτισμένες κοινότητες, να επαινούν την προσφορά και την επιμονή σε ένα, όπως γνωρίζουν, δύσκολο στίβο.
Και εξηγούμαι:
Στα κέντρα ξένων γλωσσών η διδασκαλία έχει κυρίως χρηστικό χαρακτήρα. Βασικός στόχος της διδασκαλίας δεν είναι η εκπαίδευση και διαπαιδαγώγηση του μαθητή μέσω της ξένης γλώσσας, αλλά η γλωσσική κατάρτιση με στόχο την πιστοποίηση γλωσσομάθειας. Δηλαδή, ενώ στο σχολείο το μάθημα της ξένης γλώσσας είναι ή πρέπει να είναι αντικείμενο και παράλληλα μέσον ανάπτυξης γνώσεων, ανάπτυξης διαπολιτισμικής συνείδησης και επικοινωνιακών ικανοτήτων, στο κέντρο ξένων γλωσσών το μάθημα έχει πρωτίστως φροντιστηριακό χαρακτήρα: να προετοιμάσει τους μαθητές για κάποιες (συνήθως ξένες) εξετάσεις γλωσσομάθειας. Απαιτείται επομένως μια ολοκληρωμένη αναλυτική και επιστημονικά τεκμηριωμένη πρόταση για την αναμόρφωση της ξενόγλωσσης εκπαίδευσης στο δημόσιο σχολείο προκειμένου να λειτουργεί αποτελεσματικά προς όφελος των μαθητών, των οικογενειών τους και της κοινωνίας γενικότερα.
Αυτά διαβάζω στις προτάσεις της επιτροπής μορφωτικών υποθέσεων της βουλής (όλων των Ελλήνων να υποθέσω!) για τη λειτουργία των ΚΞΓ. Εκ του ασφαλούς και αφελούς, αγνώμονες και με ευκολία, βγάζουμε όσα συμπεράσματα δεν μπορούμε να καταναλώσουμε:
Και εξηγούμαι:
«Η κυρία υπουργός (σ.σ. Σία Αναγνωστοπούλου)» συνέχισε για να απευθυνθεί προς τους βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ «εκτός αν το «κυρία υπουργός» το θεωρείτε φαλλοκρατικό οπότε να το πω η κυρία υπουργίνα κατά το καρδερίνα, πρέπει να ξαναδεί το θέμα της διδασκαλίας των ξένων γλωσσών. Δεν χρειάζεται η διδασκαλία ξένης γλώσσας όταν η μητρική δεν έχει στεριώσει στα παιδιά. Πρέπει να τελειώσει το σαχλαμαρισταν με τις ξένες γλώσσες. Πρέπει να διδάσκονται από την Πέμπτη Δημοτικού και μετά». Κ. Ζουράρις, βουλευτής ΑΝΕΛ
Και αυτή την χρονιά καταφέραμε να αναπτύξουμε οχτώ θέματα κουλτούρας με παραγωγή δεκάδες πρωτότυπες και ενδιαφέρουσες εργασίες, σχεδιάσαμε και υλοποιήσαμε ένα πραγματικά εμπνευσμένο πρόγραμμα εισαγωγής στην κλασσική Αγγλική λογοτεχνία, διαβάσαμε τουλάχιστον τρία βιβλία και κάναμε εργασίες και παρουσιάσεις.
Βραβεύσαμε 54 μαθητές που αρίστευσαν κατά την διάρκεια της χρονιάς, οργανώσαμε δεκάδες ώρες ενημέρωσης με τους γονείς, μια όμορφη εκδήλωση για την ημέρα των Ευρωπαϊκών γλωσσών που συνδυάσαμε με την απονομή των τίτλων γλωσσομάθειας, υλοποιήσαμε τέσσερα σεμινάρια για γονείς και δύο σεμινάρια για μαθητές, οργανώσαμε και πραγματοποιήσαμε τουλάχιστον δύο σεμινάρια εκπαίδευσης των καθηγητών μας ανεξάρτητα από τις συζητήσεις και την συμβουλευτική που χρησιμοποιούμε σαν μέθοδο επικοινωνίας.
Συμμετείχαμε σε συνέδρια, ημερίδες, με ισχυρή παρουσία με ομιλίες και παρουσιάσεις, συναντηθήκαμε με άλλους κλάδους και ανταλλάξαμε απόψεις προσπαθώντας να γίνουμε καλύτεροι και να επιμορφωθούμε, συμμετέχουμε σε προγράμματα κατάρτισης του ΕΚΠΑ και άλλων φορέων με εξ' αποστάσεως μορφές κατάρτισης.
Ενεργοποιήσαμε δύο πλατφόρμες εξ' αποστάσεως διαχείρισης, μία για διοικητικούς σκοπούς και μία για εκπαιδευτικούς. Και θα μπορούσα να σας κουράσω περισσότερο μιλώντας για τους συνεργάτες μας των εκδόσεων που μας συμπαραστέκονται όλα αυτά τα χρόνια υλικά και ηθικά ή για τους εξεταστικούς φορείς που είναι πρόθυμοι να μας βοηθήσουν για το καλύτερο σε σχέση με τις διαδικασίες των εξετάσεων (ναι, ανάμεσα σε όλα αυτά γίνονται και εξετάσεις γλωσσομάθειας και κάπως έτσι είμαστε ο περισσότερο γλωσσομαθής λαός της Ευρώπης).
Όμως η στεναχώρια μου δεν θα διαρκέσει, γιατί όλα αυτά τα ξέρουν όλοι όσοι βρίσκονται γύρω μας και μας ζουν κάθε μέρα, γονείς και μαθητές, αλλά κυρίως οι μαθητές, για τους οποίους υπόσχομαι να γινόμαστε κάθε φορά λίγο καλύτεροι, γιατί μόνο έτσι θα τους προσφέρουμε πραγματικά ότι έχουν δικαίωμα: εκπαίδευση προδιαγραφών με αντικειμενική αξιολόγηση με επιστημονικά κριτήρια σε ένα υποστηρικτικό, ζεστό, διαπολιτισμικό περιβάλλον.
Δεν γνωρίζω παρά ελάχιστα ΚΞΓ όπως αυτά που περιγράφονται στο πόρισμα της επιτροπής, αντίθετα, είμαι περήφανος για όλους τους ανθρώπους που τόσα χρόνια γνωρίζω στον κλάδο μας. Με πλήρη γνώση σας διαβεβαιώ για το υψηλό επίπεδο γνώσεων, εμπειρίας, αίσθησης καθήκοντος και λειτουργήματος που διαπνέει τους καθηγητές και τις καθηγήτριες που διδάσκουν στα ΚΞΓ όλης της χώρας, τους Έλληνες και Ξένους εκδότες, τους επιμορφωτές και τους εξεταστικούς φορείς και τους ανθρώπους τους. Φτάνει πια με την εύκολη απαξίωση τόσων ανθρώπων.
Δημήτρης Μαρούλης