Lego®-based therapy για παιδιά με αυτισμό

legobased

Το παιχνίδι με τα Lego® μπορεί να αποτελέσει κάτι παραπάνω από έναν τρόπο να διασκεδάσουν τα παιδιά και να ξεφύγουν από την πλήξη. Για μερικά παιδιά, αυτού του είδους το παιχνίδι έχει τη δυνατότητα να ενισχύσει τις κοινωνικές τους δεξιότητες και να τονώσει την αυτοεκτίμησή τους.

 

Η Lego®-based therapy (θεραπεία με βάση τα Lego®) είναι ένα πρόγραμμα ανάπτυξης κοινωνικών δεξιοτήτων για παιδιά στο φάσμα του αυτισμού ή άλλων δυσκολιών στον επικοινωνιακό τομέα. Τα παιδιά δηλαδή συνεργάζονται ώστε να χτίσουν μαζί μοντέλα Lego και μέσα απ’ αυτό να έχουν την ευκαιρία να αναπτύξουν κοινωνικές δεξιότητες όπως τη συνεργασία και τη κοινωνική αλληλεπίδραση. Αποτελεί θα λέγαμε έναν τρόπο διασκέδασης που συνδυάζει κοινωνικές δεξιότητες, όπως να αποφασίζουν να λύνουν προβλήματα και να επικοινωνούν.

 

Ο 10χρονος γιος της Debi Richmond, ο Αdam, ο οποίος έχει αυτισμό υψηλής λειτουργικότητας, βελτίωσε την επίγνωση του κοινωνικού του περιβάλλοντος και τις κοινωνικές του δεξιότητες μέσω του συγκεκριμένου προγράμματος.

 

«Χρησιμοποιεί τα Lego® ως μέσω χαλάρωσης», αναφέρει η Richmond στην εφημερίδα Huffington Post UK. Η θεραπεία με βάση τα Lego® «έχει δώσει τη δυνατότητα στον Adam να είναι ο εαυτός του και να  μοιραστεί αυτό του το ενδιαφέρον με άλλα άτομα».

 

Η θεραπευτική αυτή τεχνική, που αρχικά αναπτύχθηκε από τον Dr Dan Legoff, κλινικό νευροψυχολόγο στις ΗΠΑ, τώρα χρησιμοποιείται από θεραπευτές σε όλο τον κόσμο. 

 

Τα παιδιά εγγράφονται σε μια διαδικασία μαθημάτων που διαρκούν κάποιες εβδομάδες και αποτελούνται από μονόωρες εβδομαδιαίες συναντήσεις. Στα παιδιά ανατίθενται ρόλοι και διαφορετικές αρμοδιότητες στη διάρκεια κάθε συνεδρίας. Δίνεται έμφαση στο να αποφασίζουν τα παιδιά σχετικά με το τι θα χτίσουν, ποιος θα έχει τον κάθε ρόλο και για πόσο. Ένα παιδί είναι ο «μηχανικός», ο οποίος περιγράφει τις οδηγίες, ένα άλλο είναι ο «προμηθευτής», ο οποίος βρίσκει τα τουβλάκια και ένα τρίτο παιδί, ο «κατασκευαστής», ο οποίος συναρμολογεί τα τουβλάκια. Τα παιδιά ανταλλάσσουν συνεχώς ρόλους, χωρίζουν σε μέρη την κατασκευή, μπαίνουν στη διαδικασία να επικοινωνήσουν να συνεργαστούν να προβληματιστούν και να αναπτύξουν τις κοινωνικές τους δεξιότητες. Η δουλειά του συντονιστή – θεραπευτή είναι να εντοπίσει αυτές τις κοινωνικές δυσκολίες στα παιδιά και καθώς αυτές αναδύονται να καθοδηγήσει τα μέλη της ομάδας να βρουν μόνα τους λύσεις σε αυτές τις κοινωνικές καταστάσεις. Η θεραπεία με βάση τα Lego συμβάλλει ιδιαιτέρως ώστε να μάθουν τα παιδιά να αναπτύσσουν σχέσεις με άλλους.

 

Ένας από τους λόγους που αυτή η θεραπευτική τεχνική είναι τόσο αποτελεσματική είναι ότι τα Lego είναι γνωστά στα παιδιά και είναι εξοικειωμένα με αυτά. Παιδιά που χρειάζεται να ενταχθούν σε ομάδα κοινωνικών δεξιοτήτων, μπορεί να δυσκολεύονται και έτσι να τους δημιουργούνται συναισθήματα άγχους . Αντιθέτως , σε ομάδα Lego αισθάνονται μεγαλύτερη σιγουριά και λιγότερο άγχος.

 

Παιδιά και γονείς αναφέρουν ότι, τόσο στη διάρκεια του προγράμματος, όσο και  μετά το πέρας των συνεδριών, έχουν παρατηρήσει αλλαγές στον εαυτό τους, έχει ενισχυθεί η αυτοεκτίμηση τους και νιώθουν πιο σίγουροι για τους εαυτούς τους.  Επίσης, οι ίδιοι οι συμμετέχοντες ανέφεραν ότι δεν ένιωσαν συναισθήματα άγχους και άρχισαν να συναναστρέφονται με άλλα παιδιά στο σχολείο.

 

Οι μέχρι τώρα έρευνες έχουν εστιάσει σε παιδιά με αυτισμό υψηλής λειτουργικότητας. Παρόλα αυτά δεν είναι  απαγορευτική η εφαρμογή του προγράμματος σε παιδιά με δυσκολίες στην κοινωνική επικοινωνία λόγω άλλων δυσκολιών, όπως άγχος, η κοινωνικές δυσκολίες. Επίσης προσαρμογή μπορεί να γίνει σε παιδιά με αυτισμό χαμηλότερης λειτουργικότητας ή σε παιδιά με δυσκολίες στην επικοινωνία και τη συμπεριφορά.  Ερευνητικές εργασίες  διερευνούν τα αποτελέσματα της εφαρμογής σε άλλες κατηγορίες δυσκολιών και τα αποτελέσματα  δείχνουν ιδιαιτέρως ενθαρρυντικά.

 

Author

ELT News

ELT News