Ο Πρόεδρος της PALSO Βασίλης Κροντήρης μιλά στο ELT NEWS

vassilis krontiris

Ήταν μεσημέρι μιας Παρασκευής του Φλεβάρη όταν η γραμματέας μου, μού πέρασε μια γραμμή λέγοντας «μια κυρία  Σπυροπούλου θέλει να σας μιλήσει».  Προς στιγμή σιωπή μετά Τασούλα! Βασίλη! Θεέ μου τι θύμησες! Δεν χρειάστηκε πολύς χρόνος για να καλύψουμε με τα μπλα-μπλα το κενό τόσωv ετών. ‘Βασίλη, μια συνέντευξη θέλω’. ‘Ο,τι θέλεις Τασούλα.’ ‘Ναι, αλλά θα υπάρξουν και αιχμηρές ερωτήσεις.’ ‘Δεν πειράζει Τασούλα, με το να κρύβουμε πράγματα δεν βοηθάμε τον κλάδο.  Εμπρός λοιπόν, εδώ είμαι, άρχισε να …χτυπάς.’

  • Ελάχιστοι στο χώρο μας έχουν δει τη ξενόγλωσση εκπαίδευση από τόσους διαφορετικούς ρόλους όσο εσείς. Η PALSO ξεκίνησε με σκοπό να ενώσει τον κλάδο. Το έχει καταφέρει ή οι τάσεις είναι φυγόκεντρες;

Ναι, όντως Τασούλα είδα και εξακολουθώ να βλέπω την ξενόγλωσση εκπαίδευση από τη θέση του Προέδρου, Αντιπροέδρου και Γεν. Γραμματέα της Ομοσπονδίας PALSO.  Με την ευκαιρία να εξηγήσω ότι η Ομοσπονδία Palso είναι δευτεροβάθμιο συνδικαλιστικό όργανο και ενώ στην ίδρυσή της είχε 10 σωματεία μέλη – ανάμεσά τους και τον Πανελλήνιο Σύνδεσμο – σήμερα έχει στη δύναμή της 40 πρωτοβάθμια σωματεία.  Η ίδρυση της Ομοσπονδίας το 1981 είχε σαν στόχο την ένωση του κλάδου για να διεκδικήσει δυναμικά τα δίκαια αιτήματά του.  Φροντιστήριο ήταν η επίσημη ονομασία μας, την αλλάξαμε σε κέντρο ξένων γλωσσών, παραπαιδεία μας αποκαλούσαν πίσω από την πλάτη μας παραβλέποντας την μεγάλη προσφορά μας ώστε η Ελλάδα να έχει από τα υψηλότερα ποσοστά γλωσσομαθών στην Ευρώπη κάτι που τελικά αναγνώρισαν όλα τα κόμματα στη Βουλή.  Όχι φυγόκεντρες αλλά κεντρομόλες ήταν οι τάσεις και εύχομαι να διατηρηθούν για το καλό του κλάδου.

  • Πολλοί λένε ότι δεν ήταν σωστή κίνηση η δημιουργία των εξετάσεων PALSO από τη στιγμή που δεν υπήρχε το νομοθετικό πλαίσιο για την αναγνώρισή τους. Τη θεώρησαν κίνηση εισπρακτική. Ηταν πράγματι;

Εξετάσεις PALSO , το καμάρι μας, η δύναμή μας, η ομπρέλα μας, η οικογένειά μας ή ύπαρξή μας. Εξετάσεις με τη συνεργασία των κορυφαίων καθηγητών των ξενόγλωσσων τμημάτων των ελληνικών πανεπιστημίων, ενδεικτικά αναφέρω, Τοκατλίδου (Γαλλικά), Ευσταθιάδης (Αγγλικά), Τσοπάνογλου (Ιταλικά), Κοτζιά (Γερμανικά).  Εξετάσεις σύμφωνες με το CEF (Common European Framework), αναγνωρισμένες από το ICC (International Certificate Conference) και την EALTA (European Association for Language Testing and Assessment). 

Εξετάσεις που αγκαλιάστηκαν από μαθητές και γονείς, στηρίχθηκαν από όλους σχεδόν του Δήμους, Νομαρχίες και Επιμελητήρια της χώρας. Εξετάσεις που συσπείρωσαν τους συναδέλφους και τους οδήγησαν κατά εκατοντάδες στο κέντρο  της Αθήνας με κεντρικό σύνθημα «Εξετάσεις κρατικές και όχι πολυεθνικές».  Ένα σύνθημα που απετέλεσε το μοχλό πίεσης για να φθάσουμε στην καθιέρωση των κρατικών εξετάσεων με συντάκτες τους δικούς μας καθηγητές- συνεργάτες αγνοώντας τελείως το δικό μας συμβουλευτικό ρόλο που είχαν δεχθεί στη Βουλή, με αποτέλεσμα να μην περπατήσουν οι κρατικές. 

Έτσι η πιστοποίηση έμεινε πάλι στο αρχικό  μονοπώλιο του Cambridge και στο μετέπειτα ολιγοπώλιο Cambridge – Michigan και αδύναμο κρατικό.  Κάτι έπρεπε να κάνουμε, δεν χρειαζόταν νομοθετικό πλαίσιο, μια συνεργασία με το ΑΠΘ (Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης) θα μας έλυνε το πρόβλημα.  Τότε όμως κινήθηκαν νομοθετικά και στο Π.Δ. (Προεδρικό Διάταγμα) πρόσθεσαν ότι κάθε χώρα θα πιστοποιεί την οικεία γλώσσα, δηλαδή εμείς μόνο Ελληνικά, το Υπουργείο βέβαια πιστοποιεί όσες γλώσσες θέλει.  Έτσι σταμάτησε η συνεργασία με το ΑΠΘ για την ΠΑ.ΠΙ (Πανεπιστημιακή Πιστοποίηση) αν και τα είχαμε όλα συμφωνήσει.

  • Λέγατε ‘οι δικές μας εξετάσεις’ ‘να σταματήσει να φεύγει συνάλλαγμα στο εξωτερικό’. Μετά όμως υποστηρίξατε το Edexcel. Δεν ήταν ασύμφωνο με τα λεγόμενα;

Πάλι από την αρχή, έπρεπε κάτι να κάνουμε για να προστατέψουμε…το σπίτι μας. Φυσικά δεν θέλαμε να φεύγει συνάλλαγμα έξω αλλά έπρεπε να αμυνθούμε. Θεωρώντας τις εξετάσεις – πιστοποίηση μέρος της εκπαιδευτικής διαδικασίας έπρεπε να έχουμε τις «δικές» μας εξετάσεις έτσι συνεργαστήκαμε με το Edexcel.

  • Όταν το Cambridge εισήγαγε τα Young Learners English Tests η Ομοσπονδία έλεγε ότι είναι αντιπαιδαγωγικό να συμμετέχουν μαθητές μικρής ηλικίας σε εξετάσεις γλωσσομάθειας. Είχε ακουστεί τότε ότι απειλούσατε με διαγραφές όσους έστελναν υποψηφίους στο Cambridge. Ισχύει;

Η Ομοσπονδία ποτέ δεν υποστήριξε ότι είναι αντιπαιδαγωγικό να συμμετέχουν οι μαθητές μικρής ηλικίας σε εξετάσεις. Αντίθετα έβγαλε τα καλύτερα tests, επιστημονικά άρτια, τόσο που άλλοι φορείς μας μιμήθηκαν. Το να προτρέπουμε τα μέλη μας να  στηρίξουν τις εξετάσεις μας δηλαδή να στηρίξουν το σπίτι τους, γιατί αλλιώς θα πέσει να μας πλακώσει, δεν σημαίνει ότι απαγορεύουμε να κάνουν τη δική τους επιλογή  πολύ δε μάλλον ότι απειλούμε να τους διαγράψουμε όταν αυτό ξέρουμε είναι αντίθετο από την πολιτική της εξωστρέφειας που ακολουθούμε.

  • Τι απέγιναν όλες εκείνες οι πρωτοποριακές δράσεις που διοργάνωνε η Ομοσπονδία π.χ. πολυήμερα σεμινάρια εκπαίδευσης καθηγητών στην Κρήτη ή στα Καμένα Βούρλα; Γιατί δεν είχαν συνέχεια;

Τώρα με ταξιδεύεις πίσω στο χρόνο Τασούλα, τέλη της δεκαετίας του ’80. Εικοσαήμερο TTC (teacher training center) στην Κρήτη, στα Καμένα Βούρλα, στην Καλαμάτα, είχα βάλει τον Άρη Μαζαράκη υπεύθυνο και ομολογώ είχε κάνει πολύ καλή δουλειά, όπως επίσης στις αρχές ’90 το πρωτοποριακό ESP (English for Specific Purposes)  σεμινάριο στα γραφεία της Ομοσπονδίας που μόλις είχαμε αγοράσει.  Ο σεισμός της Καλαμάτας ανέκοψε τις δραστηριότητές μας.  Ξοδέψαμε αρκετά χρήματα για την αγορά 23 λυόμενων σπιτιών για να στεγασθούν αντίστοιχοι συνάδελφοι, φτιάξαμε σ’ ένα μεγάλο δημοτικό χώρο έναν οικισμό πρότυπο που ζήλεψαν όλοι οι κλάδοι.

  • Η διάσπαση του κλάδου ασφαλώς δεν ωφέλησε. Θεωρήθηκε ότι έγινε για λόγους οικονομικούς –για τις εξετάσεις γλωσσομάθειας Edexcel. Εγινε κάποια προσπάθεια επανένωσης;

Αυτή την περίοδο που είμαι κλεισμένος στο σπίτι λόγω κοροναϊού θυμώνω ακόμη περισσότερο όταν θυμάμαι τι έγινε και θα μιλήσω μόνο και μόνο για να θυμούνται οι παλαιότεροι και να μαθαίνουν οι νεότεροι. Ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος, κακώς εξακολουθεί να μην αλλάζει ονομασία σε αντίθεση με τον Ιατρικό Σύλλογο Αθηνών, Φαρμακευτικό Σύλλογο Αθηνών, Δικηγορικό Σύλλογο Αθηνών κλπ. ήθελε διαφορετική αντιμετώπιση απ’ ότι οι άλλοι 40 σύλλογοι της Ελλάδας – νοοτροπία του μεγάλου, του δυνατού αν είναι δυνατόν να διαλυθούν οι μικροί σύλλογοι για να κρατήσουμε εμείς το «Πανελλήνιος». Ευτυχώς στη διοίκηση του Συνδέσμου σήμερα δεν υπάρχει κανένας εκείνης της εποχής, τώρα ασχολούνται με …πιστοποίηση.  Με τη σημερινή διοίκηση έχω επαφή και μάλιστα είχαμε κοινή στάση στο Υπουργείο Εργασίας σχετικά με τη συλλογική σύμβαση εργασίας. Πιστεύω υπάρχουν περιθώρια περεταίρω συνεργασίας αν υπάρχει αμοιβαία ειλικρινής διάθεση, τα προβλήματα είναι κοινά.

  • Εχει κυλήσει πολύ νερό στο αυλάκι από τότε. Εχουν έρθει στην Ελληνική αγορά κι άλλες εξετάσεις γλωσσομάθειας κι ίσως έρθουν περισσότερες. Τελικά μήπως οι εξετάσεις είναι στο DNA μας; Μήπως πάσχουμε από χαρτολαγνεία;

Είναι αλήθεια ότι υπάρχουν πολλοί φορείς εξετάσεων στην Ελλάδα, δεν μας πειράζει όμως ο αριθμός όσο το ανεξέλεγκτο των εξετάσεων, υπάρχουν φορείς οι οποίοι χορηγούν πιστοποιητικά γλωσσομάθειας εξετάζοντας 2 μόνο δεξιότητες αντί των 4.  Ο Έλληνας από τη φύση του δεν είναι χαρτολάγνος, η νομοθεσία είναι αυτή που τον αναγκάζει να κυνηγήσει το πιστοποιητικό και όχι το πτυχίο (πτυχίο χορηγούν μόνο τα πανεπιστήμια).

  • Γνωρίζετε ασφαλώς τι λένε τα Κ.Ξ.Γ. ‘Εχω τον μαθητή 7-8 χρόνια . Κάτι πρέπει να του δώσω…ό,τι κι αν είναι αυτό.’Μερικοί πλαστογραφούν πιστοποιητικά ή ‘αγοράζουν’ πιστοποιητικά. Εχει ακουστεί κι αυτό. Εχει τιμωρηθεί κανείς; Και το ποσοστό επιτυχίας δεν είναι παραπλανητικό; Πώς γίνεται να περνούν όλοι; Αυτό διαφημίζουν τα Κ.Ξ.Γ. Γεμίζει το Facebook με αναρτήσεις. Τι εξετάσεις είναι αυτές με ποσοστό επιτυχίας 100%;

Το κυνήγι του πιστοποιητικού, δυστυχώς, έχει φτάσει τους φορείς πιστοποίησης σε έναν ανεξέλεγκτο, όπως είπαμε, πλειοδοτικό διαγωνισμό. Γι’ αυτό βλέπουμε συνεχώς ποσοστά επιτυχίας 100% πλαισιωμένα από δελεαστικές δωρεάν προσφορές σε είδη, σε συμμετοχές, σε εξέταστρα.  Πλαστογραφία, «αγορά» πιστοποιητικών και το σπουδαιότερο πιστοποιημένους γλωσσομαθείς οι οποίοι δεν μιλούν την ξένη γλώσσα θα είναι σύνηθες.  Τι θα γίνει λοιπόν;  Αυτοί οι γλωσσομαθείς θα στελεχώσουν το Δημόσιο χωρίς να έχουν τις απαιτούμενες γνώσεις και όσον αφορά τα κέντρα ξένων γλωσσών ο εύκολος αυτός τρόπος απόκτησης του πιστοποιητικού, το έχω πει εδώ και 3 χρόνια και δεν θα σταματήσω να το λέω, θα γίνει η ταφόπετρα του κλάδου. 

Τι πρέπει να γίνει; Να δημιουργηθεί άμεσα Επιτροπή Διαπίστευσης των φορέων πιστοποίησης της γλωσσομάθειας η οποία θα ορίσει προϋποθέσεις που πρέπει να τηρούν οι φορείς πιστοποίησης και να γίνεται αυστηρός έλεγχος.  Μέχρι στιγμής άκουσα για πλαστογραφία στη Μυτιλήνη αλλά δεν έχω ακούσει για τιμωρία, μήπως ήρθε ο καιρός να ακούσουμε κάτι για το καλό της ξενόγλωσσης εκπαίδευσης στον τόπο μας;

  • Τον τελευταίο καιρό βλέπουμε πολλές κι ενδιαφέρουσες δράσεις από την Ομοσπονδία. Τι projects τρέχουν;

Χαίρομαι που η αλλαγή της Ομοσπονδίας έγινε αντιληπτή, αυτό σημαίνει ότι πάμε καλά. Ξεκινήσαμε με μια εξωστρέφεια η οποία πλαισιώθηκε με διάφορες δράσεις. Ξαναοργανώνουμε ημερίδες στην Αθήνα για να μπορούν οι φίλοι της PALSO  να έχουν μια επαφή μαζί μας.  Την περίοδο της κρίσης δείξαμε το κοινωνικό μας πρόσωπο πράγμα που συνεχίζουμε ακόμη.  Έτσι στις περισσότερες πόλεις στηρίξαμε το κοινωνικό φροντιστήριο με μεγάλο αριθμό υποτροφιών.  Μέσω των εξετάσεων στηρίξαμε το σχολείο δεύτερης ευκαιρίας όπως είναι οι φυλακές Τρικάλων, βοηθήσαμε τα παιδιά του «Χαμόγελου του Παιδιού»  και τα παιδιά του παιδικού χωριού “SOS”, κάναμε εξετάσεις για τυφλά παιδιά με τη μέθοδο braille. Καθιερώσαμε τα webinars και μέσω αυτών στηρίξαμε την antibullying  campaign  με 4 ομιλητές και σχετική αφίσα, webinars κάναμε ακόμη για media, πωλήσεις, εισπραξιμότητα και δυσλεξία.  Οι 20.000 κουμπαράδες που μοιράσαμε στους μικρούς μαθητές μας, την ημέρα της αποταμίευσης, με σύνθημα επενδύουμε στη γνώση έκανε πολύ καλή εντύπωση σε μαθητές και γονείς. Τώρα τρέχουμε την καμπάνια «Palso Goes Green» με τη συμβολή του WWF Hellas, η οποία αποτελείται από 3 webinars  - κλιματική αλλαγή, ανακύκλωση και εθελοντισμός – μαζί  με μια καλαίσθητη αφίσα και τι άλλο; 60.000 μολύβια για τους μικρούς μαθητές μας.

  • Πώς βλέπετε το μέλλον των Κ.Ξ.Γ.;

 Όπως λέμε για τον κοροναϊό για τη διασπορά του έχουμε ατομική  αλλά και συνολική ευθύνη το ίδιο ισχύει και για το μέλλον των κέντρων ξένων γλωσσών. Ατομική αλλά και συλλογική ευθύνη. Σύνεση, λογική, αποφασιστικότητα αλλά και αγωνιστικότητα έχουν κρατήσει την Ελλάδα χωρίς ξένα σχολεία – αντίθετα με ό,τι συμβαίνει σε Ισπανία, Πορτογαλία, Ιταλία- ας συνεχίσουμε λοιπόν με τον ίδιο τρόπο και το μέλλον θα είναι ευοίωνο. 

  • Πολλοί λένε ‘ο Κροντήρης κρατά την Ομοσπονδία’. Ισχύει;

Αν και θα μπορούσα να κολακευτώ από την ερώτηση, ε όχι σας λέω, την Ομοσπονδία την κρατούν τα χιλιάδες κέντρα ξένων γλωσσών τα μικρά, μεσαία και μεγάλα αυτά εργαστήρια γλώσσας τα οποία επάξια υπηρετούν την ξενόγλωσση εκπαίδευση του τόπου μας.

  • Τελικά ο Βασίλης Κροντήρης είναι ένας μοναχικός καβαλάρης;

Μοναχικός καβαλάρης όσον αφορά  τα δικά μου θέματα δεν θα με πείραζε αντίθετα θα ήταν μια εναλλακτική  λύση από το κρεβάτι που συνήθως ξαπλώνω για να σκέπτομαι πριν αποφασίσω πώς θα διαχειριστώ μια κρίση και πίστεψέ με Τασούλα μέχρι τώρα διαχειρίζομαι τις κρίσεις πολύ καλά.  Όσον αφορά τώρα τα θέματα του κλάδου επειδή δεν θα ήθελα να νιώθω μοναχικός καβαλάρης προσπαθώ να μυήσω νέους συναδέλφους στα συνδικαλιστικά γιατί αν αυτό δε γίνει επιτυχώς, φοβάμαι τότε ότι θα καταλήξω σαν τον τελευταίο των …Μοϊκανών και δεν μου αρέσει.

Αναστασία Σπυροπούλου

(anastasia@eltnews.gr)

Author

ELT News

ELT News