The 15th Foreign Languages Forum & Book Exhibition
Thessaloniki, 28 August | Capsis
 Hotel

The 15th Foreign Languages Forum & Book Exhibition
28 August 2019
Capsis Hotel

The Foreign Languages Forum is one of the main events in the Greek English Language Teaching calendar. Attended by more than 650 ELT professionals, it features a 1-day programme of commercial and professional talks as well as workshops.

The Forum will take place on 28 August 2019 at the Capsis Hotel and features educational sessions covering a wide range of topics.

In addition, a large resource and book exhibition will give you the opportunity to see the latest ELT publications and services.

Image

The Book Exhibition

During the Foreign Languages Forum a major book exhibition takes place at the premises which gives you the opportunity to see the latest ELT publications and services.

Guest Speakers

Dr Luke Prodromou

Dr Luke Prodromou

Luke Prodromou is the author of 20 or so coursebooks; he has worked for the British Council (Head of Teacher Training, Thessaloniki), the University of Thessaloniki (Shakespeare Course), the University of Edinburgh (Drama for TEFL), ESADE Barcelona (Drama and Mixed Ability Classes), Pilgrims, Canterbury and NILE, Norwich. His  Phd: English as a Lingua Franca: a corpus-based approach,  was published by Continuum (2010). He is also co-author, with Lindsay Clandfield, of the award-winning teachers’ handbook:  Dealing with Difficulties.  Luke is a founder member of Disabled Access Friendly Campaign for which he wrote - and performed, with D. Gibson - the ‘Wheelchair Sketch’; he now performs as Luke and friends. 

Chris Roland

Chris Roland

Chris is based in Seville at ELI language academy. He has also taught in Cádiz, Barcelona, Nottingham, Damascus and Aleppo. He has experience as both an IELTS and Cambridge examiner and has worked with teachers across a range of scenarios including school inspections and as a tutor on the Trinity Certificate and Diploma courses in methodology. He is a regular speaker on the conference circuit in Spain and Portugal and his particular interests lie in the area of exploiting written text, improving classroom management with teens and looking at the finer points of task design.
Δρ. Βασιλική Πλιόγκου

Δρ. Βασιλική Πλιόγκου

Δρ. Βασιλική Πλιόγκου είναι απόφοιτος του τμήματος Παιδαγωγικής του Πανεπιστημίου Πατρών με μεταπτυχιακές σπουδές στη «Συγκριτική Εκπαίδευση και Ανθρώπινα Δικαιώματα» από το Τ.Ε.Α.Π.Η. του Ε.Κ.Π.Α. και του Institute of Education του Πανεπιστημίου του Λονδίνου (1999).

Από το 2012 είναι ακαδημαϊκά υπεύθυνη του τομέα Προσχολικής Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής του Μητροπολιτικού Κολλεγίου Θεσσαλονίκης σε συνεργασία με το School of Education του University of East London. Από το 2011 είναι η Πρόεδρος της ΟΜΕΡ (Παγκόσμια Οργάνωση Προσχολικής Αγωγής) Θεσσαλονίκης. Έχει διακριθεί με το Α΄ Βραβείο της Διεθνούς Επιτροπής της ΟΜΕΡ για το 2016 στην Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη στο πλαίσιο του Global Action Programme της UNESCO.

Δρ. Πολυξένη Βουρουτζίδου

Δρ. Πολυξένη Βουρουτζίδου

Η κα Βουρουτζίδου είναι διδάκτωρ Κοινωνιολογίας του Πανεπιστημίου του Durham του Ηνωμένου Βασιλείου. Έχει Μεταπτυχιακό στην Κοινωνιολογία και την Κοινωνική Έρευνα, από το Πανεπιστήμιο του Newcastle upon Tyne του Ηνωμένου Βασιλείου και Βασικό Πτυχίο στις Εφαρμοσμένες Κοινωνικές Σπουδές. Το ερευνητικό της έργο επικεντρώνεται στην Eιδική Aγωγή και συγκεκριμένα στις Μαθησιακές Δυσκολίες. Έχει εργαστεί εθελοντικά ως μέντορας σε παιδί με κοινωνικά προβλήματα και προβλήματα συμπεριφοράς στο Ηνωμένο Βασίλειο, ως καθηγήτρια Ελληνικής Γλώσσας ως δεύτερης γλώσσας στο εξωτερικό και ως καθηγήτριας Αγγλικών στην Ελλάδα. Σήμερα είναι διδάσκουσα στον τομέα Παιδαγωγικών και Ειδικής Αγωγής στο Μητροπολιτικό Κολλέγιο Θεσσαλονίκης και Υπεύθυνη του Μεταπτυχιακού Προγράμματος Ειδικής Αγωγής (MA SEN).

Seminar & Workshop Leaders

Cliff Parry

Cliff Parry

Cliff Parry (MSc TEYL, RSA DTEFLA, BSc, Dip. Management) is Academic Manager at the British Council Greece and has been living and teaching in Greece since 1986. He has a wide range of teaching experience across all course types and ages, as well as extensive training experience. He has written numerous articles for professional journals and ELT publications, and has co-authored a number of English language teaching titles. He has also worked on social inclusion projects for a number of years.

Νίκος Σαπουντζής

Νίκος Σαπουντζής

Ο Νίκος Σαπουντζής είναι Life and Executive Strategist, συγγραφέας, σύμβουλος και εκπαιδευτής σε εταιρείες και στο Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης.  Είναι πιστοποιημένος Certified Basic Ericksonian Hypnotist και NLP Trainer. Ο Νίκος κατέχει τα πτυχία Life Skills Coaching Advanced Diploma, NCFE Life Skills Coaching Advanced Award, IAC - Coaching Masteries Certification I, πτυχίο Οικονομικών Επιστημών, Master in Business Administration, Master in Agricultural Marketing.

The Panel Discussion

Image

A panel discussion on the future of ELT with Dr Luke Prodromou, Cliff Parry and Chris Roland on the podium. Maria Sachpazian will co-ordinate the discussion.

Featured Presentations

image

Dr Luke Prodromou

The Serious Business of Humour in the language classroom: top ten tips

Research into effective language teaching confirms time again the quality of humour as one central ingredient possessed by outstanding teachers. Humour is not just about telling jokes although jokes are a part of it. There are many activities and techniques of classroom management which raise a smile and open the way to more enjoyable and effective learning. 

This workshop demonstrates a range of techniques for deploying humour in the language classroom to motivate learners and making lessons memorable. Contexts in which humour can bring better results are teaching the exam class, grammar and vocabulary.

image

Chris Roland

Differentiated Instruction

Any class will have advanced learners at one end of the spectrum, struggling learners at the other and a number of learners spanning the middle. Each learner will find any given language task more or less difficult, but each learner will also bring their own strengths and skills to it.

Differentiation is how we take this range into account and incorporate an increased level of complexity into our instruction so that each learner progresses relative to themselves and all learners progress towards the common learning objective of the lesson.

In this plenary we will explore the craft of differentiation, suggest that it is perhaps the most difficult aspect of our jobs, and offer guidelines for teachers looking to plan better differentiated lessons.

image
image

Δρ. Βασιλική Πλιόγκου & Δρ. Πολυξένη Βουρουτζίδου

Αποδοχή και συνύπαρξη με τη διαφορετικότητα: ο ρόλος των εκπαιδευτικών

Η διαφορετικότητα είναι πλέον μία έννοια που την ακούμε καθημερινά γύρω μας, ωστόσο είναι ενδιαφέρον να δούμε εάν τη «ζούμε» καθημερινά στις τάξεις των σχολείων μας. Η διαφορετικότητα δεν αναφέρεται μόνο στη γλώσσα, στα ήθη και τα έθιμα. Αναφέρεται στο χρώμα, στη φυλή, στο φύλο, στη θρησκεία, στην αναπηρία, στην ικανότητα, στην οικογένεια, στην κοινωνική τάξη και σε τόσες άλλες κατηγορίες «διαφορετικών ανθρώπων». Το σύγχρονο σχολικό περιβάλλον, ιδιωτικό ή δημόσιο, καλεί τους/τις εκπαιδευτικούς του να αναγνωρίσουν, να αποδεχτούν, να κατανοήσουν, να προσαρμόσουν και να διδάξουν τη διαφορετικότητα σε καθημερινή βάση. Η αποδόμηση στερεοτυπικών αντιλήψεων «επιβάλλει» την υιοθέτηση καλών εκπαιδευτικών πρακτικών και στρατηγικών διδασκαλίας με στόχο τη διαχείριση των συγκρούσεων στις σχολικές τάξεις, υπό το πρίσμα της συνεργασίας οικογένειας, σχολείου και της διασφάλισης της ποιότητας της μάθησης για όλους τους μαθητές και όλες τις μαθήτριες. Ζητούμενο αποτελεί η δημιουργία ενός ανθρώπινου και δημοκρατικού σχολείου που θα διαπνέεται από τις αρχές της ισότητας, του σεβασμού των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και της ανθρώπινης αξιοπρέπειας.

Workshops & Seminars

Cliff Parry
Cliff Parry- Academic Manager at the British Council Greece

Free Workshop

Teaching Speaking

Teaching Speaking workshop

When I entered an EFL classroom in Greece for the first time, one thing was for sure – I had no idea how difficult teaching was – but I suppose like countless unprepared souls before me and without doubt thousands to follow, I walked into my class with childish confidence and an English teacher’s bible – a grammar book – a well-thumbed Thomson and Martinet with strange chapter titles like “Simple Present”, “Present Perfect” and “Adverbial Clauses”. I’d never seen such a book before and at the time it seemed to me that it should have been issued with a “health warning” – its rules and examples struck me with waves of terror when I realized that I didn’t speak proper-like – so much terror that I didn’t want to speak at all!

My session on Teaching Speaking is highly practical. I’ll show you how to make your board interactive and memorable; eight ways to make speaking activities successful and enjoyable; we will discover five principles which underpin successful teaching no matter what the level and age group being taught. Finally we’ll discuss the values that make a teacher and how you can demonstrate these in the classroom.

Bio

Cliff Parry (MSc TEYL, RSA DTEFLA, BSc, Dip. Management) is Academic Manager at the British Council Greece and has been living and teaching in Greece since 1986. He has a wide range of teaching experience across all course types and ages, as well as extensive training experience. He has written numerous articles for professional journals and ELT publications, and has co-authored a number of English language teaching titles. He has also worked on social inclusion projects for a number of years.
Νίκος Σαπουντζής
Νίκος Σαπουντζής- MBA - MSc, Life & Executive Strategitst, NLP Trainer

Free Workshop

Tο άγχος των εξετάσεων και η διαχείρισή του

Το άγχος των εξετάσεων και η διαχείρισή του: Μια ολιστική προσέγγιση

Η περίοδος των εξετάσεων και το άγχος που συνδέεται με αυτές, είναι κάτι που επηρεάζει τους περισσότερους μαθητές, καθώς ο φόβος για αποτυχία τείνει να αυξάνεται κατά τη συγκεκριμένη περίοδο.  Είναι όμως το άγχος κάτι αρνητικό; Στην πραγματικότητα, το άγχος είναι μια φυσιολογική αντίδραση του οργανισμού μας, που ενεργοποιείται σε καταστάσεις πίεσης και μας βοηθά να γίνουμε πιο λειτουργικοί.

 

Σε αυτό το σεμινάριο θα εστιάσουμε στους τρόπους, με τους οποίους μπορούμε να βοηθήσουμε τους μαθητές να διαχειριστούν το άγχος των εξετάσεων. Αρχικά, θα προσδιορίσουμε την έννοια του άγχους, τα συμπτώματα με τα οποία παρουσιάζεται, τις καταστάσεις και τις σκέψεις που το προκαλούν, τον τρόπο με τον οποίο οι σκέψεις επηρεάζουν τα συναισθήματα και τις αντιδράσεις και θα μάθουμε πρακτικές στρατηγικές, με τις οποίες μπορούμε εμείς οι ίδιοι να βοηθήσουμε τον μαθητή να διαχειριστεί το άγχος των εξετάσεων.

 

Σκοπός Σεμιναρίου

Μετά την συμπλήρωση του σεμιναρίου, οι συμμετέχοντες θα είναι σε θέση να παρέχουν βοήθεια και υποστήριξη σε μαθητές που βιώνουν έντονο άγχος, ιδιαίτερα πριν τις εξετάσεις.

 

Συνοπτικό Πρόγραμμα Σεμιναρίου

Κάποια από τα θέματα που θα αναπτυχθούν είναι τα παρακάτω:

  • Πού οφείλεται το άγχος για τις εξετάσεις
  • Πότε το άγχος βοηθάει στις εξετάσεις
  • Πότε το άγχος δε βοηθάει στις εξετάσεις
  • Από τι εξαρτάται ο βαθμός του άγχους
  • Πώς αντιμετωπίζεται το άγχος για τις εξετάσεις

Bio

Ο Νίκος Σαπουντζής είναι Life and Executive Strategist, και εργάζεται επί σειρά ετών με επαγγελματίες, ζευγάρια, οικογένειες και νέους ανθρώπους. Είναι συγγραφέας, σύμβουλος και εκπαιδευτής σε εταιρείες όπως επίσης και στο Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης. Ο Νίκος κατέχει τα πτυχία Life Skills Coaching Advanced Diploma, NCFE Life Skills Coaching Advanced Award, IAC - Coaching Masteries Certification I, πτυχίο Οικονομικών Επιστημών, Master in Business Administration, Master in Agricultural Marketing. Είναι πιστοποιημένος Certified Basic Ericksonian Hypnotist και NLP Trainer.

Exhibitors

Andrew Betsis – Collins ELT
Πύργου 31, 185 42 Πειραιάς – 2104118894
www.andrewbetsiselt.gr

Archer Editions
Κονδύλη 4, 174 55 Άλιμος – 2109803293
www.archereditions.com

Binary Logic
Λακωνίας 20, 174 56 Άλιμος -2109955604
www.binarylogic.net

Burlington Books
Παπαστράτου 12, 185 45 Πειραιάς – 2109767888
www.burlingtonbooks.com

ELT NEWS
Αγ.Γεωργίου 74, 154 51 Νέο Ψυχικό – 2106712991
www.eltnews.gr

Europalso – ESB
Ακαδημίας 98-100 – 106 77 Αθήνα – 2103830752
www.europalso.gr

Express Publishing
Μακμίλλαν 3, 111 44 Αθήνα – 2102120800
www.expresspublishing.co.uk

Flexible Multimedia
Παρθενώνος 70 – 175 62 Π. Φάληρο - 6977221202–
www.fleximedia.gr

Happy Bees
Καποδιστρίου 15, 136 75 Αχαρναί – 2102407457
www.happybees.gr

Hillside Press
Δοϊράνης 13 - 113 62 Αθήνα - 2108829041
- www.elthillside.com

 

Lord Byron School of Languages
Τσιμισκή 104 - 546 22 Θεσσαλονίκη - 2310278804
- www.lordbyron.gr

meta|φραση - Κέντρο Εκπαίδευσης
Ακαδημίας 52 – 106 79 Αθήνα – 2103629000
- www.metafrasi.edu.gr

MM Publications
Δεληγιώργη 58 - 174 56 Άλιμος - 2109953680
- www.mmpublications.com

Oxford University Press
Βαρδουμιώτη 20Α - 115 22 Αθήνα - 2108055330
- www.oup.com/elt

Pace
Σταδίου 48 & Σανταρόζα 1, 105 64 Αθήνα - 2103241183
- www.paceahead.edu.gr

PeopleCert – LanguageCert – ECDL
Κοραή 3 - 105 64 Αθήνα 2103729050
- www.languagecert.gr| www.ecdl.gr

QLS - QUALITY IN LANGUAGE SERVICES
Κατεχάκη 17 – 115 25 Αθήνα – 2106929463
www.qls.gr

Supercourse Publishing
Λαοδικίας 1 - 591 00 Βέροια - 2331073777
- www.supercourse.gr

TESOL Greece
Νικηταρά 3 - 106 78 Αθήνα - 2107488411
- www.tesolgreece.org

York Press
Αετιδέων 2 & Μεσογείων 224,155 61 Χολαργός - 2109373170
- www.york-press.gr

Image